Kjører ikke tjenestene som averteres her, enda bedre på et moderne nettbrett?

– Forbrukere vender ryggen til pc-er

Spørsmålet er om Windows 8 og ultrabook kan snu tendensen, sier Ranjit Atwal i Gartner.

Analyseselskapet Gartner har publisert en prognose for det globale pc-salget i 2012. De tror på en vekst på 4,4 prosent fra 2011, til 368 millioner enheter.

– Pc-leveransene vil fortsatt være svake i 2012, sier forskningsdirektør Ranjit Atwal. – Spørsmålet er om Windows 8 og ultrabooks utgjør et uimotståelig tilbud som kan vekke begeistring hos tidlige brukere.

Atwal mener det skjer for lite fornyelse innen pc-er i forhold til smartmobiler og nettbrett.

– Tjenester som e-post, sosiale medier og internettilgang var tidligere forbeholdt pc-er. Nå er de tilgjengelig gjennom nettbrett og smartmobiler. Da blir slike apparater i noen tilfeller mere tiltrekkende, sier Atwal.

Ranjit Atwal i Gartner mener pc-enes evne til å skape innhold teller mindre etter hvert som nettbrettene blir bedre til å forbruke innhold.
Ranjit Atwal i Gartner mener pc-enes evne til å skape innhold teller mindre etter hvert som nettbrettene blir bedre til å forbruke innhold.

Han tror forbrukere nå vil ta utgangspunkt i det de ønsker å gjøre, og så velge apparatet som lar dem gjøre det effektivt, hendig og underholdende.

– Nå er det apparatet som skal komme brukeren i møte, ikke omvendt.

Mot slutten av 2012 vil den nye supertynne bærbare standarden «ultrabook» vekke mer interesse hos brukerne, sier Atwal. Men samtidig vil nye nettbrett fra Android og Microsoft, samt den nye iPad fra Apple, skjerpe konkurransen mot pc-ene.

En faktor som kan vippe konkurransen i favør av nettbrett og smartmobiler, ifølge Atwal, er «den personlige skyen», det vil si nettskytjenester som retter seg mot forbrukere.

– Utviklingen av den personlige skyen vil gjøre det vanskeligere for pc-leverandørene å gjenopplive pc-en og differensiere dem fra nettbrett. Nettbrett er bedre for dem som vil forbruke innhold. Det er ikke gitt at pc-ens evne til å skape innhold er tilstrekkelig til å motvirke dette.

I modne markeder vil spørsmålet første og fremst være hvorvidt man skal erstatte pc-en, eller satse på en bedre mobil eller et nettbrett.

– Vekstmarkedene er nøkkelen til global pc-vekst på både kort og lang sikt. Vi venter at vekstmarkedene vil øke sin andel av det globale pc-markedet fra så vidt over 50 prosent i 2011 til nærmere 70 prosent i 2016. Vekstmarkeder har lav pc-penetrasjon. Selv med alternative apparattyper venter vi et jevnt opptak av pc-er, sier Atwal.

Til toppen