– Forbrukere vil foretrekke nettbrett

Pc-ens begrensninger blir stadig mer åpenbare, tror Gartner.

Analyseselskapet Gartner har revidert sin prognose for det globale pc-salget i 2011 og 2012. De mener veksten vil være betydelig lavere enn ved forrige prognose fra november 2010.

Prognosen for 2011 er nedjustert fra 15,9 prosent til 10,5 prosent vekst. Prognosen for 2012 er nedjustert fra 14,8 prosent til 13,6 prosent. Gartner venter nå leveranser på 387,8 millioner enheter i 2011, mens forrige prognose lød på 409 millioner enheter.

I praksis har Gartner sluttet seg til synspunktene til Goldman Sachs-analytiker Bill Shope, som kom med en tilsvarende nedjustert prognose for det globale pc-salget midt i desember.

Gartner-analytiker Ranjit Atwal mener man i dag opplever en «generell svikt i forbrukerentusiasme for mobile pc-er». Dette produktet har vokst med nesten 40 prosent i året de siste fem årene, målt i volum. Folk som vil på nett, har typisk gjort det med en bærbar pc.

Gartner-analytiker George Shiffler forklarer at iPad og andre nettbrett kommer til dramatisk å bremse veksten i salget av bærbare pc-er til forbrukere, spesielt i modne markeder.

– Vi tror nå at mobile pc-er til hjemmebruk vil vokse med mindre enn ti prosent i året i modne markeder i perioden 2011 til 2015.

Mange forbrukere inntar nå en «vent og se» holdning overfor nye pc-er, fordi de i stigende grad føler seg fristet av nettbrett. Også i bedriftsmarkedet vil økt interesse for nettbrett få flere til å utsette pc-kjøp, torr Gartner.

Et interessant poeng er at nettbrett, særlig med hyppig bruk av sosiale medier, gjør mangler ved dagens forbruker-pc-er mer åpenbare: De er for tunge, og batteriene har for kort levetid til å tillate fri surfing dagen lang, i motsetning til nettbrett.

Det betyr at det ikke er særlig fordeler å hente ved å bytte ut pc-en i en ny. Nettbrett derimot bærer med seg et løfte om en helt ny type opplevelse.

Til toppen