Forbrukergigant går interaktivt

En av verdens største leverandører av hygiene- og dagligvareprodukter, Unilever, har inngått annonseavtaler med Microsoft og America Online inn i neste årtusen. Samtidig etableres det et interaktivt merkevaresenter i New York City. I Norge sitter samarbeidspartner Lilleborg og teller på knappene.

Unilever, som blant annet står bak Lipton-teen og Calvin Kleins godlukter, omsatte for åtte milliarder amerikanske dollar i fjor i USA. Nå skal noen av inntektene skytes inn i Internett-annonsering. I tre år framover vil Unilever, som blant annet eies av briter og hollendere, samarbeide med Microsoft gjennom Microsoft Network (MSN) og America Online (AOL) i to separate avtaler.

Unilever har blitt fristet blant annet av AOLs medlemsbase på 12 millioner husholdninger og 20 millioner voksne medlemmer. Ifølge Internet news.com vil alliansen satse på innovativ webannonsering og utvikle skreddersydde interaktive tjenester for konsumentene. Også Microsofts størrelse og trafikk gjennom MSN har vært en faktor i avtaleinngåelsene.

Unilever akter i tillegg å etablere et eget Interactive Brand Center i New York City som skal bemannes av markedsføringsfolk med nettet som spesialitet så vel som IT-eksperter, ifølge egenreklamen.

I Norge sitter Lilleborg AS, som er Norges suverent største merkevareannonsør, i tenkeboksen i forhold til Internett. Selskapet samarbeider med Unilever på det norske markedet når det gjelder mange hygieneprodukter, men har hittil ikke brukt fem øre på Internett-annonsering. Det suverent meste av Lilleborgs markedsføringsbudsjett på et par hundre millioner kroner årlig (målt i bruttomsetning) går til TV-reklame.

- Vi innser at Internett vil være viktig for oss i årene som kommer, både som kommunikasjons- og salgskanal, sier ansvarlig for Lilleborg Dagligvarer, Torkild Nordberg, til digi.no.

- Vurderingene blir gjort ut fra troen på at kanalen vil bli viktig også for oss i fremtiden, og det er veldig viktig å gjøre dette riktig og ikke nødvendigvis være tidlig ute, sier Nordberg.

Han kjenner ikke til avtalen som nå er gjort mellom Unilever og de amerikanske IT-gigantene og kan derfor ikke si noe spesifikt om hvilke konsekvenser dette vil få for Lilleborg.

- Men det er klart at Internett, med sin internasjonale spredning, skaper en helt annen situasjon også for oss i Norge.

Unilever har kontrakt blant annet med reklamebyråkjeden McCann-Erickson Worldwide som er morselskaper til den interaktive reklamebyråkjeden Thunder House. I Norge har administrerende direktør Odd Martinsen i Thunder House Norge fått en forespørsel gjennom Rönneberg-McCann i Sverige om å begynne å se på Unilevers kommunikasjon på nye medier til høsten.

Det meste av slik kommunikasjon, spesielt på merkevarebygging blir utelukkende styrt fra USA, mens det på nye produktlanseringer i enkelte land kan komme lokale variasjoner. Det nye kundeforholdet faller sammen med at Dagbladet: på nettets salgs- og markedssjef Martin Aarestrup tar over mediedirektør-stillingen til Jan Grønbech (nå leder av DoubleClick Norge - se relaterte artikler) i begynnelsen av august.

I USA har Thunder House Online Marketing Communications blant annet utviklet www.tasteyoulove.com for dagligvaregrossisten (se egen peker under "Relaterte nettsteder" i margen til høyre).

Til toppen