Forbrukerne driver PC-salget

Veksten i det europeiske konsumentsalget av PC-er var meget kraftig i tredje kvartal, som bidro til solid vekst for det totale PC-salget.

Analysebyrået Dataquest melder om oppgang i antall solgte PC-er i Europa på 23,4 prosent i tredje kvartal. Veksten ble drevet av konsumentsalget; det ble solgt hele 48,8 prosent flere PC-er til konsumenter i tredje kvartal 1998. Ser man kun på Vest-Europa ble veksten på hele 54 prosent i kvartalet.

Veksten kom primært i segmentet for billig-PC-er priset mellom 1.000 og 1.500 dollar. Resultatet er at veksten i omsetning for kvartalet ble på mer nyktre 13 prosent.

Veksten var solid i de tre største markedene i Europa. I Tyskland steg salget med 22,4 prosent til 1,2 millioner solgte PC-er, i Storbritannia vokste salget med 28,3 prosent til drøyt 1 millioner solgte PC-er, mens det franske salget steg hele 34,6 prosent til snaut 800.000 omsatte PC-er.

Compaq troner fortsatt på toppen av markedet i Europa med en markedsandel på 17,4 prosent etter en oppgang på 33,4 prosent i kvartalet. På de neste plassene følger Dell med 8,1 prosent av markedet etter en oppsving på hele 86 prosent og IBM med 8,1 prosent etter en oppgang på 31 prosent. Deretter følger Siemens med 6,3 prosent av markedet og Hewlett-Packard med 6,2 prosent.

Apple Computer solgte 25 prosent flere maskiner i kvartalet, selv om iMac bare var på markedet i kvartalets siste måned. Med en markedsandel på 2,8 prosent er selskapet ennå ikke blant de ti mestselgende selskaper i Europa hva antall solgte maskiner angår.

(Kilder: Dataquest, Reuters)

Til toppen