Forbrukerombudet fant lovbrudd hos alle nettbutikkene

Det er Aftenposten som i dag skriver at Forbrukerombudet mener landets internettbutikker begår systematiske brudd på markedsføringsloven. Ombudet har kontrollert 100 nettbutikker og funnet lovbrudd hos alle sammen.

Nettbutikkene er de store synderne, mener Forbrukerombudet. Aftenposten melder i dag at ombudet har gransket 100 av landets 700 nettbutikker, og funnet lovbrudd hos samtlige.

Snart vil alle landets nettbutikker motta et brev fra ombudet der de blir bedt om å sette seg bedre inn i regelverket som gjelder ved handel i Norge. Nettbutikkene får frist til 15. januar med å innordne seg markedsføringsloven.

- Dette er en ung bransje i rask vekst, og generelt kan man si at de har hatt mer fokus på salg enn kundens rettigheter, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon til Aftenposten.

Det nettbutikkene oftest gjør galt, ifølge Forbrukerombudet, er å komme med villedende markedsføring, og da igjen som oftest ved at de ikke oppgir eksakt pris.

I tillegg reagerer ombudet på ulovlig utsendelse av mailreklame uten at mottakeren har samtykket, at personer under 18 år kjøper på kreditt, brudd på loven om angrefrist, dårlige rutiner ved betaling med kort, og konkurranser som fremstår som lotteri.

Jon Damman, som er markedsdirektør i yaTack, sier til Aftenposten at dagens lovverk rett og slett ikke er tilpasset Internett.

Til toppen