Fra dette synspunktet vil jeg si at Forbrukerombudet har oppfyllt en gammel drøm - lite brukervennlig design bør være straffbart.
Internet Advertising Bureau
Slik jeg oppfatter Nina Hølkes leserinnlegg så er terskelen for hva som bør oppfattes som påtrengende reklame ganske høy i dagens samfunn. Det er jeg i og for seg enig i, men jeg merker meg er at Forbrukerombudet, Bjørn Erik Thon, i sitt svar framhever at annonsen trekkes ned over redaksjonelt stoff. Det er som om en nyhetsoppleser i radio skulle bli avbrutt av reklame midt i en setning. «Et rutefly fra SAS har i natt - men først noen ord fra vår sponsor...»
En annonse som avbryter lesingen av en overskrift på den måten kan nok kalles påtrengende. Jeg kan gjerne føye plagsomt og stressende til rekken av ukvemsord.
Graden av irritasjon avhenger kanskje av innholdet i overskriften som blir dekket over. Et spørsmål annonsører og markedsføringsfolk bør stille seg er om lite brukervennlig design har noen innflytelse på hva nå enn som ligger i begrepet «markedskreftene».
Etter min mening har altså Forbrukerombudet et poeng i sin argumentasjon, men jeg må understreke at min mening ikke bygger på noen tolkning av markedsføringsloven. Og, mine refleksjoner om at særs lite brukervennlig design burde vært straffbart er ironisk ment. I den virkelige verden har jeg lite til overs for et designpoliti.