JUSS OG SAMFUNN

Forbrukerombudet innfører regler for nettreklame

Forbrukerombud Bjørn Erik Thon setter nå ned regler for internettannonsering sammen med nettbransjen.

4. jan. 2002 - 11:23
ForbrukerombudetNettavisen
Bjørn Erik Thon

Mot slutten av november 2001 ble det første møtet holdt og på nyåret skal gruppen samles igjen. Både ANFO - Annonsørforbundet, nettorganisasjonen INMA, Nettavisen og annonsenettverket DoubleClick var til stede.

I tillegg planlegger gruppen å kople inn en portal i arbeidet.

- Vi har diskutert mandatet til gruppen og skal se på retningslinjer for markedsføring på Internett, sier Thon til digi.no.

- Vi ser på at dette også skal være et meningsutvekslingsorgan, hvor aktører som lurer på noe rundt nettannonsering skal kunne henvende seg. Vi er åpne for å ta opp problemstillinger, uten at vi dermed skal forhåndsgodkjenne annonser, sier han.

Thon har tidligere uttalt til digi.no at ombudets intensjon ikke er å drive heksejakt på annonsører og internettmedier. Han presiserer nå at de er nødt til å se nærmere på saker som eventuelt bryter de retningslinjene som gruppen kommer til å sette opp.

- Vi håper jo at nettaktørene vil følge de reglene vi blir enige om i gruppen. Retningslinjene blir forhåpentligvis en bransjenorm som får betydning for praksisen rundt internettannonsering, sier Thon.

Thon sier de skal holde seg til web og fast-PC når de nå skal se på annonseformater og liknende. Gruppen vil overvåke og analysere internasjonale trender, og da spesielt amerikanske, mens mobilreklame og annen digital annonsering for eksempel på digital-TV ikke vil sortere under gruppens mandat. Gruppen setter mandatet selv, og FO blir ikke overstyrt av de overordnede i Barne- og familiedepartementet.

- Vi skal ikke løse problemer som vi rett og slett ikke vet hvordan er. Her blir veien til mens vi går, det endrer seg fort i internettbransjen. Det vi må gjøre, er å lage et regelverk som er ganske generelt og mest mulig fleksibelt, sier han og har tro på at nettbransjen vil overholde dette.

- Jeg har absolutt følelsen av at bransjen er lydhør. Når vi behandler saker prinsipielt, kommer også forståelsen. Det er viktig at å få i gang en dialog hvor alle parter lytter og kan dra lærdom av problemstillingene, mener forbrukerombudet.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.