Forbrukerombudet reagerer på bindingstid på ADSL

Teleselskapet NextGenTel vil binde ADSL-kundene til seg i minst seks måneder. Det er en praksis Forbrukerombudet sterkt misliker. Ombudet vil ikke at forbrukerne skal bli sittende fast hos én leverandør.

Vil man bli kunde av Bergen-selskapet NextGenTel, som leverer bredbåndstjenester gjennom ADSL, må man binde seg opp for minst ett år, og man har en oppsigelselstid på hele seks måneder.

Det vil si: Hvis du får installert et modem og linje fra selskapet, kan du ikke si opp tjenesten på ett år. Hvis du etter denne perioden ønsker å si opp avtalen, må du si ifra seks måneder før. Ellers må du betale...

Markedssjef i NextGenTel, Morten Ågnes, sier til digitoday.no at dette kommer av at selskapet har samme betingelser som Telenor. Bedriften leier nemlig linjer av Telenor Telecom Solutions (Telenor Nett), og NextGenTel hevder at dette selskapet har de samme betingelsene.

Dette stemmer imidlertid ikke, skal en tro Telenor.

- Det er syv dager oppsigelse på disse linjene, sier Vergard Gjerde i Telenor til digitoday. Han har ansvaret for alle de selskapene som ønsker å selge bredbåndsprodukter over Telenors nett til andre teleaktører.
Bente Øverli, rådgiver i Forbrukerombudet, mener at bergensselskapet NextGenTels betingelser er ubalanserte. Betingelsene gir bedriften langt større makt enn det forbrukeren har, mener Øverli.


- Vi er motstandere av en bindingstid på seks måneder, og henstiller til at selskaper som forlanger dette forandrer vilkårene. Men jeg har ikke sett spesielt på denne saken, understreker Øverli.

- Det er nytt for oss at Forbrukerombudet mener dette, sier Morten Ågnes i NextGenTel.

- Men får vi sterke reaksjoner fra kunder, eller at vi ikke få kunder i det hele tatt, vil vi vurdere situasjonen. Jeg kan imidlertid ikke gå inn på hvilke konsekvenser dette vil få, sier Ågnes og legger til at selskapet "har fått en overveldene respons" på tilbudet om ADSL-tilknytning, både fra privatkunder og fra næringslivet.

- Vi har lagt vekt på å følge loven i alt vi gjør, og kommer seriøst til å se nærmere på dette. Vi er ikke interessert i å få et rykte på oss for å være useriøse, sier Ågnes som forteller at de kommer til å ta kontakt med Forbrukerombudet allerede på mandag.

Les mer om statusen på ADSL i Norge:
Forbrukerombudet reagerer på bindingstid på ADSL
Telenor klar med ADSL i høst
Her ligger Telenors ADSL-noder
ADSL kommer på mellom 4000 og 6000 kroner per år
Til toppen