Forbrukerombudet sendte skjennebrev til feil annonsør

Etter suksessen med å få K-Bank over på sin side i kampen om nye annonseformat på nettet, har FO sendt brev til to andre nettannonsører. Problemet er bare at én av dem aldri har benyttet det omstridte formatet.

Sannsynligheten er stor for at det akkurat nå finnes en markedssjef i Drammensveien i Oslo som lurer på hva markedsavdelingen har gjort galt.

Markedssjefen er interessert i annonsering og har kanskje lest på Internett at Forbrukerombudet har begynt å sende brev til annonsører fordi ombudet ikke liker et nytt annonseformat som Nettavisen har begynt å benytte på forsiden sin.

Først ut var ombudet med å gi skjenn til K-Bank for sin kampanje for K-Gold VISA som dominerte forsiden til Nettavisen nylig. Da K-Bank trakk seg, gikk ombudet videre og stilte samme spørsmålet til Norsk Tipping om at dette muligens var i strid med Markedsføringsloven paragraf 1, som blant annet setter forbud mot en fremstilling som er urimelig i forhold til forbrukerne.

Ombudet var også vennlig med å opplyse om at de uken før hadde fått løst saken med K-Bank i minnelighet, etter at banken hadde valgt å stoppe annonsen.

Og nå var altså turen kommet til den tredje annonsøren i rekken som benyttet formatet.

I det tredje brevet som er blitt sendt ut av myndighetsorganet om et annonseformat som kun ett, norsk nettsted benytter, skriver FO følgende:

" Vi har registrert at det i markedsføringen av (....) på Internett benyttes en markedsføringsmetode hvor en reklameboks automatisk faller over Nettavisen sin startside som en rullegardin. Reklamen forsvinner opp igjen etter kort tid, men den kan ikke klikkes vekk den tiden den er synlig. Den kan heller ikke klikkes frem igjen etter at den er forsvunnet. Reklamen er ikke synlig lenge, men tilstrekkelig til at forbruker rekker å registrere hva det er reklame for".

Ombudet henviser deretter til Markedsføringsloven og mener den aktuelle reklamen kan virke påtrengende i forhold til at den faller ned over nyheter på redaksjonell plass.

Da digi.no ringer informasjonssjefen i selskapet som har mottatt dette brevet, er hun som helt i villrede. Hun har ikke den ringeste peiling på hva vi snakker om og tror at vi har tatt feil.

Da digi.no ringer salgsdirektøren i Nettavisen, for å spørre om denne annonsøren har benyttet formatet på forsiden, avkrefter Søren Eriksen det.

Han forteller derimot at et annet selskap innen samme konsern - et selskap som befinner seg betydelig nærmere Oslo sentrum - har kjørt en kampanje hos Nettavisen de siste dagene.

Da digi.no ringer saksbehandleren i Forbrukerombudet privat om kvelden, blir hun overrasket å høre at brevet er sendt feil.

- Vi må få oppsport hvor det har havnet og få sendt det dit det skal. Takk for informasjonen, sier Gry Nergård i Forbrukerombudet.

+Du lurer kanskje på hvem sitter med brevet?

+Og hva mottakeren heter som EGENTLIG skulle hatt det?

P.S.
+Lurer du hva resten av bransjen synes om annonsesaken?

D.S.

Til toppen