Forbrukerombudet undersøker e-kjedebrevreklame

Plateselskapet Arcade har markedsført Paal Tarjei Aasheims sommerlåt 'Sommer Reggae' gjennom epost-kjedebrev, med stor suksess. Forbrukerombudet er ikke fullt så fornøyd.

Kjedebrevet er tenkt ut av Arcade Musics produktsjef André Svendsen, etter inspirasjon fra de falske Nokia- og Ericsson-kjedebrevene som mange ble lurt av tidligere i år.
Mer om epost-kjedebrev:
Nokia misbrukt i kjedebrev
Slett mailen - unngå at hamsteren din får øyekatarr

Den som sender reklamebrevet til 20 av sine venner, pluss Svendsen, blir med i trekningen om en ferietur til Jamaica.

Hittil har mer enn 43.000 personer fått kjedebrevet tilsendt fra venner som håper å vinne turen, sier Svendsen til digi.no.

Forbrukerombudet har registrert den kreative markedsføringen, og skal kikke på saken.

- Det er to forhold som reiser seg her. For det første er det strengt forbudt å bruke lotterier i markedsføring slik som dette, og for det andre er det i strid med god markedsføringsskikk å sende epost uoppfordret til forbrukerne, også om det er underforstått at folk skal sende det til hverandre, sier kontorsjef i Forbrukerombudet Magne A. Eek til digi.no.

Eek understreker at Forbrukerombudet må vurdere denne saken konkret før de kan uttale seg om Arcade har brutt markedsføringsloven, men tilføyer ombudet kommer til å se nærmere på kjedebrevene.

- Vi må gjøre noe med dette, særlig med tanke på at slike kampanjer kan bli populært. Derfor registrerer vi saken.

Arcades produktsjef var ikke klar over at epost-kampanjer ble omfattet av disse reglene.

- Jeg tror neppe Forbrukerombudet kan vise meg en regel som sier at akkurat denne epost-kampanjen er forbudt. Men selvfølgelig skal vi rette oss etter de reglene som eksisterer. Vi vil avvente Forbrukerombudets konklusjon og se hva som skjer. Vi skal jo ikke drive kåbbåi-virksomhet heller, sier Svendsen til digi.no.

Til toppen