Forbrukerombudet vil stoppe nettsvindel

Forbrukerombudet vil samarbeide med tilsynsorganer for å bekjempe svindel på nett.

Svindel på Internett er et økende problem. Privatpersoner blir lokket til å gi fra seg kredittkortnummer og personinformasjon.

Et eksempel på dette er e-posten som i våres angivelig ble sendt fra DnB Nor til bankkunder som ble bedt om å oppgi kredittkortnummer og kode på en falsk hjemmeside.

Svindelforsøket ble avslørt og serveren der den falske hjemmesiden lå ble funnet i løpet av få timer. Serverne tilhørte institusjoner i USA som var blitt hacket av svindlerne.

Nå vil forbrukerombud Bjørn Erik Thon invitere banker, kortselskaper, politi og påtalemyndighet, tilsynsorganer og andre til et felles samarbeidsorgan for å forebygge og bekjempe forbrukersvindel på nett.

Thon viser til at Canada som er et foregangsland som har etablert et slikt samarbeid.

Forsøk på å lokke ut kredittkortnummer er et eksempel på svindel, et annet eksempel er lotterier der man får vite at man har vunnet men må betale inn et beløp for å få gevinsten.

— Det er mulig å spore opp svindlerne via nettet. Vi må følge dataspor og pengestrømmene, finne ut hvilke kontoer pengene går inn på. Men for å få til dette trenger vi et bredt samarbeid med organer som sitter med ulik ekspertise, sier Thon.

Han opplyser at han vil ta et initiativ til å etablere samarbeidsorganet i løpet av kort tid.

Til toppen