Forbrukerrådet: - Norske bilselgere blir lurt på Internett

Averterer du bilen for salg i avisen, får du fort tilbud fra selskaper som vil legge annonsen ut på nettet. Forbrukerrådet i Nord-Trøndelag tror tusenvis av bilselgere føler seg lurt.

Om du setter inn salgsannonse for bilen i en avis, kommer det fort telefonoppringinger fra selskaper som vil "hjelpe" deg å selge bilen på nettet.

Nå advarer forbrukerkontoret i Nord-Trøndelag sterkt mot å gå på slike tilbud, for tusenvis av mennesker føler seg snytt av slike selskaper, melder Trønder-Avisa (T-A).

- Det har ikke kommet så mange klager til forbrukerkontoret, idet de fleste som føler seg lurt, betaler den verdiløse annonsen til et halvt tusen kroner for å få saken ut av verden. De mange tusen som vegrer seg, får det enda verre når saken blir sendt over til inkassobyråene. Det er derfor all grunn til å advare mot å kvitte seg med pengene på en slik måte, sier juridisk rådgiver ved forbrukerkontoret i Nord-Trøndelag, Theo Willenfeldt, til avisen.

En annonsør T-A har pratet med, fikk ved to anledninger en rekke tilbud om annonsering, både fra TV 2s tekst-TV og andre steder. Men ingen av de som ringte på de to bilene mannen hadde avertert, hadde sett annonsene på nettsteder eller andre steder enn avisen.

Etter to uker fikk han krav på 498 kroner fra selskapet MediaNOR i Asker, drevet av to BI-studenter. Kunden tvilte på opplegget og ventet med å betale. Det tok bare dager før inkassovarsel pluss trusler om videre oppfølging dumpet ned i postkassen. MediaNOR driver nettstedet Rubrikk.no.

Mannen prøvde å få kontakt med selskapet, uten hell. Først etter en og en halv ukes telefonering kom han gjennom og fikk beskjed om at det var bare å betale, selv om han fikk innvilget stryking av inkassogebyret.

T-A fikk etter mye om og men tak i en kundebehandler i MediaNOR. Han beklaget telefonkøen og manglende respons på nettannonsen. Han kunne også opplyse at selskapet sender ut 2500 inkassokrav i uken, og at mange ringer og føler seg lurt.

Til toppen