Forbrukerrådet protesterer mot Telenors VM-kamp

Telenor vil frata kabelselskapet UPC muligheten til å sende svenske og danske VM-kamper. - Kom ikke med dette nå, mener Forbrukerrådet.

Forbrukerrådet har denne uken reagert kraftig på at Telenor Plus vil frata tusenvis av TV-seere muligheten til å se fotball-VM.

- Festen er i gang, og Telenor har i lang tid kjent til at kampene vil bli sendt på dansk og svensk TV i kabelnettet til UPC. Nå er det for sent å gjøre noe med sendingene ut til publikum. Blokkering av signaler forutsetter varsling i god tid; i praksis flere uker i forveien, påpeker jurist og rådgiver Paal Bjønness til Forbrukerrapporten.

Rådet mener at selskapet sa klart i fra rett etter nyttår at de ikke vil hindre norske TV-seere i å se fotball-VM gratis på SvT og svensk TV4. Når Telenor nå oppdager at det er tre ganger så mange som følger kampene som det er seere i Telenors egen pakke, mener Forbrukerrådet at teleoperatøren foretar en helomvending.

Les om Telenors forsøk i januar 2002:


Selskapet har tidligere i uken bedt danske og svenske TV-selskap om å stanse signalene til kabel-TV-operatøren UPC Norge.

Bakgrunnen er at UPC aktivt har begynt å markedsføre sine VM-sendinger, til tross for at selskapet har takket nei til å betale for rettighetene direkte til Telenor. Telenors eget kabel-selskap, som er den andre store kabel-TV-operatøren i Norge, har inngått avtale.

- Vi har i utgangspunktet tilbudt UPC rettighetene til dette arrangementet. Det har UPC Norge takket nei til, i motsetning til de andre store kabelnettene i Norden. Vi mener det UPC gjør nå, ikke er i tråd med rettighetslovgivningen, sa direktør i Telenor Plus, Erik Nord, til NRK tidligere i uken.

Dansk TV2 (DK) skal tirsdag ha sendt et brev til UPC der de ber om at de danske VM-sendingene ikke blir vist gratis på norske TV-skjermer.

Konflikten har også vært behandlet i debattprogrammet på TV. Medieprofessor Rolf Høyer som leder Senter for Medieøkonomi i Sandvika i Bærum mener at det er idiotisk av Telenor å gi UPC gratisreklame på denne måten i beste sendetid på TV.

Bakgrunnen for de sterke reaksjonene til Telenor er muligens ikke kun prinsipielt motivert, men også muligheten for at selskapet, gjennom satellittoperatøren Canal Digital, taper minst 60 millioner kroner på å sende fotball-VM. Det er nettopp på videresalg av rettigheter Telenor har håpet å få igjen for det de har betalt for TV-rettighetene, i tillegg til å øke kundemassen og melke eksisterende kunder hos Canal Digital.

- Publikum har skaffte seg både abonnement og dekodere. Kluss ikke med fotballfesten, mener Paal Bjønness i Forbrukerrådet.

Til toppen