MARKEDSFØRING

Forbrukerrådet vil forby overvåkingsbasert markedsføring

Forbrukerrådet ønsker et forbud mot reklame basert på sporing og profilering.

Inger Lise Blyverket er direktør i Forbrukerrådet.
Inger Lise Blyverket er direktør i Forbrukerrådet. Foto: Annika Byrde/NTB
23. juni 2021 - 09:15

– Selv om det kan være fordeler med persontilpassede tjenester, ønsker de færreste av oss å bli overvåket på nett eller motta reklame som er basert på denne informasjonen. Dette samsvarer med lignende undersøkelser i Europa og er et viktig signal til myndighetene som nå ser på hvordan internett skal reguleres, sier forbrukerdirektør Inger Lise Blyverket.

Ifølge Forbrukerrådet har EU-parlamentet, det europeiske datatilsynet og en rekke forbruker- og menneskerettsorganisasjoner i USA også tatt til orde for at overvåkingsbasert markedsføring bør fases ut og forbys.

– Et forbud vil også legge grunnlaget for et mer gjennomsiktig annonsemarked, hvor det blir mindre behov for å dele inntektene med tredjeparter, slik som datameglere. Det gjør at annonsører og innholdsleverandører får økt kontroll og beholder en større del av kaka selv, sier Blyverket.

Overvåkingsbasert markedsføring har en rekke negative konsekvenser, ifølge en rapport fra rådet. Det pekes blant annet på manipulering, diskriminering, feilinformasjon, undergraving av konkurranse, sikkerhetsrisiko og brudd på personvernet.

Inger Lise Blyverket fra Forbrukerrådet (t.v.), Vivi Ringnes Wilhelmsen fra Forsvarets høgskole og Bjørn Erik Thon fra Datatilsynet i debatt om hvordan det står til med personvernet.
Les også

Vil stoppe salg og kjøp av persondata med forbud. – Puslete, sier Datatilsynet

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.