Forbundene sitter på det digitale gjerdet

De internasjonale idrettsforbundene er svært usikre på hva de skal gjøre med rettigheter til sportsarrangementer på andre plattformer enn TV. Forbundene venter nå på teknologi for å trekke mest mulig penger ut av rettighetssalget.

De store idrettsforbundene har levd fett på at toppidrett er blitt storkommers. Sportsarrangementer som verdensmesterskap og worldcups er pengemaskiner - fortrinnsvis på grunn av salg av TV-rettigheter.

Per i dag har det vært TV som har generert mest penger i kassen. Et TV-selskap kjøper rettighetene til for eksempel å sende levende bilder og lyd fra fotball-VM eller andre store sportsbegivenheter.

Bindeleddet mellom TV-stasjonene og idrettsforbundene, blant annet det tyske mediekonglomeratet Kirch-gruppen og ISL Marketing, har tjent gode kroner på å administrere rettighetene. Men nye, digitale plattformer skaper problemer: Hva med rettigheter for bilder som ikke går over TV-en, men over UMTS-mobiltelefon, Internett og andre digitale distribusjonskanaler?

- Vi ser gjennom denne problematikken nå, men har ikke kommet fram til noen konklusjon ennå, medgir Wallace James, informasjonsansvarlig i IAAF (International Amateur Athletic Federation). Det internasjonale friidrettsforbundet eier rettighetene til en rekke store sportsarrangementer verden over.

James sier til digitoday at de kontraktene forbundet hadde med TV-kanaler tidligere, også inkluderte Internett, altså streaming av lyd og bilder fra slike arrangementer. I de nye kontraktene holdes imidlertid dette utenfor.

- Dette er et helt nytt marked, sier James.

I FIFA- det internasjonale fotballforbundet - er holdningen at teknikken ikke er til stede for at salg av rettigheter på flere kanaler kan gå smertefritt. Forbundet mener at det er et problem at eksklusive rettigheter for nettet kan underminere de tradisjonelle TV-rettighetene. Det er nettopp disse rettighetene som skaper de virkelig store pengene i forbundskassa.

FIFA mener også at dersom man ikke kommer opp med teknologi som gjør slike nettsendinger territoriale vil man ha et problem. Tidlige versjoner av denne teknologien finnes i dag, men er lite effektiv og dermed ikke i bruk. Siden TV-rettighetene blir gitt eksklusivt for nasjoner er dette et problem.

Roland Hefeli, informasjonsdirektør i ILS, et av selskapene som selger rettigheter til store sportsarrangement på vegne av idrettsforbundene, sier også at de sitter og vurderer hva de skal gjøre i forhold til nye mediekanaler.

- Når det gjelder rettigheter på andre kanaler enn TV så er dette noe vi per i dag ser på, sier Hefeli til digitoday.

- Vi som selskap representerer to grupper: Forbundene og sponsorene. Forbundene vil at arrangementene skal bli spredd til de aller fleste grupper, slik at alle kan se programmene. Men disse trenger også penger - dette er alltid et spørsmål om penger, sier Hefeli.

- Sponsorene er interesserte i en best mulig eksponering. TV-kanalene og medieaktørene er interessert i mest mulig eksklusivitet. Vi som selskap skal finne den beste løsningen for alle disse gruppene, sier Roland Hefeli i ISL. Når det gjelder UMTS og rettigheter til levende bilder fra arrangementer, sier Hefeli at selskapets hensyn til aktørene er det samme.

Til toppen