Førde går for to NRK-løsninger på web

Kringkastingssjef Einar Førde i NRK opplyser til digi.no at statskringkastingen nå vil begynne å markere seg på Internett for alvor. Han går for en delt løsning; en kommersiell for NRK Aktivum og en ikke-kommersiell felleskanal for programvirksomheten.

NRK og Einar Førde mener selv at satsingen på Internett hittil har gått på sparebluss. Nå tar han tak i den interaktive delen av NRKs virksomhet og styrer den i retning av en BBC-modell med to adskilte løsninger på web.

- Vi har ikke tatt endelig stilling til saken, men det er riktig at en adskillelse mellom Aktivums aktiviteteter og public-service-delen er et meget aktuelt alternativ sammenliknet med én samlet løsning, sier Førde. Han mener samtidig at en av hovedulempene med en slik løsning er at antall klikk fra nettbrukerne da fordeles over to nettsteder.

- Men hva går du personlig inn for, én eller to løsninger?

- Jeg har personlig gått i retning av adskilte tjenester. Det er den defensive og trygge løsningen. Departementet (Kulturdepartementet - red.anm.) behandler nå en forespørsel fra oss om den kommersielle virksomheten på Internett, og har lovt oss et svar på det, sier han.

NRK har hittil brukt sin webløsning først og fremst til å støtte opp under programmene på radio og TV, pluss bidratt med en mengde informasjon om kringkastingsselskapet organisatoriske liv og levnet.

NRK Aktivum, det kommersielle datterselskapet, har hatt sin plass som kommersiell salgskanal, men kun som en mindre del av det totale tilbudet. Nå kan det se ut som NRK Interaktivs idéer får gjennomslag. digi.no skrev i desember at NRK Interaktivs leder Rolf Brandrud gikk inn for en delt løsning med en kommersiell og en ikke-kommersiell tjeneste (se artikkel "NRK Interaktiv vil skille ut reklameweb").

- Vi skal markere oss på en helt annen måte på Internett. Vi har to behov for å utvikle tjenesten vår: det ene for å gi NRK Aktivum et tilbud, noe i likhet med det BBC gjør, for å lage et marked for de kommersielle produktene våre. Det andre er å støtte bedre oppunder programvirksomheten, sier Einar Førde.

I England har BBC skilt ut en kommersiell webtjeneste fra allmenkringkasteren under navnet Beeb@the BBC. Det er en tjeneste som bygger sin egen merkevare (Beeb), inkludert BBC Shop, et selskap som kan sammenliknes med NRK Aktivum.

- Vil dere begynne å dyrke egne merkevarer på web som fungerer uavhengig av programmene i de tradisjonelle mediene?

- På lengre sikt kan det skje, men det får vi komme tilbake til, sier han.

Førde ser for seg et interaktiv vekselspill mellom TV og Internett i større grad enn det som blir utnyttet i dag.

- Vi har et behov for å bedre kommunikasjonen med våre seere. Da vi hadde valgveven ved stortingsvalget i fjor høst, så vi hvor sterk Internett kan være i forhold til gamle medier som telefon og brev, sier han.

Ifølge Aftenposten kommer satsingen på Internett til å føre til at NRK vil søke myndighetene om en endring i kringkastingsloven for å kunne henge med på nettet. Det avviser Førde i dag.

- Det er mulig jeg uttrykte meg litt klønete under Kringkastingsrådets møte. Vi kommer ikke til å be om en endring på det grunnlaget. Det kommer rett og slett av at både Kulturdepartementet og vi mener at Internett ikke er kringkasting, sier han. (se "Kulturdepartementet åpner for NRK-reklame" i egen sak i høyre margen).

Førde bekrefter imidlertid at de vil be om en endring i Kringkastingsloven av andre grunner.

- Jeg vil ikke gå så mye inn på det, men det har noe med våre datterselskapers status i forhold til morselskapet å gjøre. Vi har også tidligere tatt opp med departementet hvordan vi skal betrakte tekst-TV. Teknologisk sett har det blitt betegnet som kringkasting, men som tekst-TV nå brukes, er det på tide å se på grenseoppgangen mellom de ulike mediene, slik Karin M. Bruzelius og hennes utvalg skal utrede, sier han.

Med hjelp fra Teletext AS, der gründer Camilla Andersson (med bakgrunn fra TV 2-selskapet Dagens TV) er sentral, har NRK begynt å bevege seg inn på det kommersielle området gjennom NRK2s tekst-TV-tjeneste.

Førde sier at det han først og fremst vil be om, er at NRK Aktivums status i kringkastingsloven blir klarlagt. Det må bli nedfelt at Norsk Rikskringkasting kan drive med kommersiell virksomhet (i tillegg til sponsingen).

Til toppen