Google-kampanje mot betaling for tyske nyhetsoverskrifter

Fordømmer Google-kampanje

Politikere misliker søkegigantens kamp mot lenkeavgift.

Tyske Bundestag-politikere skal i dag debattere et nytt lovforslag som skal utvide opphavsretten til utgivere til også å inkludere selv korte utdrag av nyhetsartikler, slik som gjerne gjøres tilgjengelig av tjenester som aggregerer nyheter og av websøketjenester.

Ett mulig resultat av lovforslaget, dersom det blir gjennomført, kan bli at søketjenester som Google må betale nettaviser for å kunne vise korte utdrag – typisk tittel og ingress – i søkeresultatet og i nyhetsoversikter.

Et mer sannsynlig resultat, noe i alle fall Google har gjort i Belgia, er å luke vekk de nettavisene som krever betalt. Google truer med å gjøre det samme i Frankrike, hvor det har blitt fremmet lignende lovforslag som i Tyskland. I brasilianske har en sammenslutning av aviser valgt å boikotte Google av lignende årsaker, uten at det er helt klart hva det innebærer.

Kampanjen

I forbindelse med lovforslaget i Tyskland har Google opprettet en tysk underskriftskampanje hvor hovedbudskapet er «Kommer du i framtiden til å finne det du søker etter?». På faktasiden opplyses det at alle nettsteder allerede kan avgjøre om websider skal kunne indekseres av Google og andre ved hjelp av den standardiserte filen robots.txt.

– En slik lov vil berøre alle Internett-brukere i Tyskland. En ekstra copyright betyr mindre informasjon for forbrukerne og høyere utgifter for selskaper, sier Stefan Tweraser, sjef for Google i Tyskland, i en uttalelse som er gjengitt av Reuters.

Til Wall Street Journal sier Tweraser at de færreste i Tyskland har hørt om lovforslaget, som han sammenligner med at lokale aviskiosker skulle måtte betale avgift for å stille ut aviser og blader.

Noe av bakgrunnen for lovforslagene er at mange avisutgivere sliter med økonomien, blant annet på grunn av lavere opplagstall for papiraviser. De trenger derfor nye inntektskilder og er misfornøyde med at andre tjener penger på annonsevisninger sammen med avisenes innhold. Men det er ingen annonser på Googles nyhetssider.

Bak det tyske lovforslaget står justisminister Sabine Leutheusser-Schnarrenberger i Freie Demokratische Partei. Ifølge Reuters sier hun at hun er forbauset over at Google forsøker å meningsdannelsen.

Avisene

Forbundet for tyske avisforlag, BDZV, skriver i en uttalelse at Google med villedende uttalelser og uriktige påstander henvender seg til tyske velgere for å få dem til å påvirke sine parlamentsmedlemmer til ikke å støtte immaterielle rettigheter for presseutgivere, allerede for den relevante parlamentdebatten har funnet sted.

– Internett-giganten bruker sin dominerende posisjon innen et område til egen fordel og er ikke redd for å utnytte brukerne sine, skriver BDZD, som argumenterer med at Google ikke føler samme forpliktelse til å holde seg til sannheten som det pressen har.

Forbundet hevder at argumentene fra søkemotorselskapene om at det vil bli vanskeligere finne informasjon gjennom Internett-søk, ikke bør tas alvorlig.

– Dette gjelder bare aviser og magasiner, og å lenke brukeren til dette innholdet forblir fritt. I tillegg til personlig bruk, vil lesing og sitatretten forbli fullstendig uberørt, skriver BDZD.

EU

Ifølge Reuters frykter Internett-lobbyister at også EU-kommisjonen skal få tilsvarende ideer. Allerede skal Michel Barnier, EU-kommissær for det indre markedet, ha kommet uttrykt støtte for slike tanker.

Googles kanskje eneste pressmiddel er at de helt slutter å indeksere avisene som krever betalt. Det vil sannsynligvis gå betydelig utover besøkstallene til avisen, i alle fall for aviser som har mange lesere som bare er sporadisk innom.

Google støttes forøvrig av Mozilla, som mener at alt som hindrer flyten av informasjon i weben, enten hindringene er kommersielle, politiske eller juridiske, begrenser den virkelige nytten til det weben har å tilby.

    Les også:

Til toppen