Forent plattform for innholdstjenester til mobil

Norske Opera og britiske Cognima tilbyr operatørene en forent plattform for innholdstjenester.

I november i fjor lanserte det norske programvarehuset Opera noe de kalte "The Opera Platform", beregnet på mobiloperatører. Plattformen lar operatørene styre menyer på abonnentenes telefoner, og styre levering av innhold. Poenget med dette er å gjøre det enklere å utvikle og å levere nye innholdstjenester over GPRS, for så å ha mer erfaring og bedre forutsetninger for å møte overgangen til tredje generasjon mobil. Plattformen omfatter "Small Screen Rendering", Operas løsning for å levere vanlige nettsider i et format tilpasset små skjermer.

Cognima er et britisk selskap som har angrepet noe av det samme problemet – mangel på plattform for operatøravhengige innholdstjenester til mobil – fra en annen kant. Cognima har satset på replikering, det vil si at innhold leveres straks det er tilgjengelig. I stedet for å laste ned nytt innhold fra menyen på mobilen, er innholdet straks tilgjengelig fordi det er forhåndslagret på telefonen.

Cognima har lagt ut flere demonstrasjoner på tenkte tjenester etter dette prinsippet, på sitt nettsted. Et eksempel er en nyhetstjeneste der nye meldinger kontinuerlig replikeres til telefonen, slik at de leses uten ventetid, selv om brukeren skulle være i et område uten dekning. På bildet varsler stjernen at det er kommet et nytt tilbud innen nyheter og sport, og at innholdet derfra allerede er lastet ned til telefonen.

Et annet eksempel er kontinuerlig replikerte adresselister og avtalebøker. Ved den faste arbeidsplassen bruker man PC. Straks noe oppdateres på PC-en, blir oppdateringen automatisk tilgjengelig på mobilen, uten at man behøver å sette i gang en synkronisering.

Cognimas løsning krever en egen klient på mobiltelefonen. Klienten er svært kompakt – 70 kilobyte – og kjører på mobilklientsystemer som Symbian OS, Microsoft Smartphone og PalmOS.

Opera og Cognima har slått sammen Opera Platform og Cognima Relicate til én plattform som beskrives som en "effektiv, skalerbar og ikke-påtrengende mekanisme for en nettoperatør å oppdatere Home Screen-komponenter på sine abonnenters telefoner". Løsningen omfatter "dynamisk oppdatering" av operatørspesifikt innhold, "intelligent mellomlagring" av WAP, webinnhold og video, og forhåndsavtalt ("pre-emptive") levering av innhold som ringetoner, spill og MP3-filer.

Partene mener det er nettopp dette operatørene trenger for å få fram nye tjenester og oppmuntre til økt bruk av mobil data – og økte inntekter for dem.

Den integrerte løsningen skal demonstreres på 3GSM World Congress i Cannes i Frankrike 23. til 26. februar.

Til toppen