Foreslår EU-telefonnummer for bedrifter

Bruk samme nummer på tvers av landegrensene.

EU innkaller til høring om hvorvidt ulike typer aktører vil se fordeler med et system som lar virksomheter ta i bruk det samme telefonnummeret på tvers av alle medlemsstatene i EU. EU-kommisjonen mener at slike telefonnummer vil forsterke det indre markedet, ved at virksomheter letter vil kunne tilby blant annet salg på tvers på av landegrensene.

Høringen, som skal vare ut februar 2011, skal hjelpe kommisjonen med å vurdere etterspørselen etter slike numre og, om nødvendig, å formulere initiativer for å introdusere slike numre.

– I dag må virksomheter ha et separat telefonnummer for hvert av medlemslandene hvor deres kunder har behov for å kontakte dem. Dette gjør det vanskelig å utvikle kundetjenester på tvers av hele EU, sier Neelie Kroes, visepresident for EU-kommisjonens Digital Agenda, i en pressemelding.

I dag er det ingen numre som omfatter hele EU tilgjengelige for virksomheter. I stedet må selskaper med behov for dette ta i bruk ulike nasjonale eller ikke-geografiske forretningsnumre, slik som 0800-numrene, i hvert av de aktuelle medlemslandene.

Dette fører ifølge EU-kommisjonen til ekstra kostnader for både bedrifter og forbrukere, i tillegg til at det hindrer utviklingen av EUs indre marked, skriver EU-kommisjonen.

I EU-telekomregler er det to mulige tilnærminger for å gjennomføre en harmonisering av bedrifters telefonnumre. Den ene kan være å introdusere et kortnummer, som for eksempel begynner på 115, som gjelder for hele EU og som er reservert for virksomheter. Disse numrene er ifølge kommisjonen korte, enkle å huske og kan fungere som en enkelt identifikator for et selskapet på tvers av hele Europa.

En annen tilnærming er å ta i bruk aksesskoden +3883 i European Telephone Numbering Space (ETNS). Da vil nummeret til bedriften bestå av +3883 pluss et vanlig telefonnummer, uansett hvor i EU man befinner seg.

Mer informasjon om høringen finnes her.

Til toppen