Forfatter Gert Nygårdshaug utfordrer sitt eget forlag når han gir ut sin siste kriminalroman på egen nettside - til en brøkdel av prisen. (Bilde: Fredrik Arff/CappelenDamm)

Forfatter-kjendis gjør ebok-kupp

Forlaget følger nøye med.

Det norske markedet for ebøker er lite, men kraftig voksende. Den digitale distribusjonen utfordrer særlig de store forlagene – siden de mister grepet om salgskanalene.

Et eksempel på det er forfatter Gert Nygårdshaug. Han startet denne helgen opp med direkte ebok-salg - utenom forlagets kanaler.

Hans siste krimroman, Pergamentet, ble nylig sluppet i markedet til svært gode kritikker. Men den er også tilgjengelig på Nygårdshaug nye nettsider til 100 kroner for PDF eller ePub uten noen form for DRM. Dette er en brøkdel av hva eboken, og ikke minst papirboken, koster hos de tradisjonelle salgskanalene.

– Det er besynderlig at det ikke er mer av dette. Er lett å legge ut en bok uten omkostninger, sier Nygårdshaug til digi.no.

Tilbudet fra Nygårdshaug er svært godt. Man får en utvidet versjon av spenningsromanen til 100 kroner. Den samme eboken koster 235 kroner his Haugen Bok, mens ordinær utsalgspris er på 268 kroner. Kjøper du romanen, som kom ut i år, i papirformat må du ut med 369 kroner om listeprisen følges.

Ifølge forfatteren selv er forlaget fornøyd med løsningen.

Gert Nygårdshaugs siste bok, Pergamentet, har fått meget gode omtaler. Nå kan du sikre deg eboken direkte fra forfatteren - til en brøkdel av normal pris.
Gert Nygårdshaugs siste bok, Pergamentet, har fått meget gode omtaler. Nå kan du sikre deg eboken direkte fra forfatteren - til en brøkdel av normal pris.

– For både forlaget og oss er dette en vinn vinn-situasjon, sier Nygårdshaug som mener at forfatterne burde hatt 90 prosent av salgssummen, altså betydelig mer enn i dag.

Forfatteren forteller digi.no at han tjener rundt seksti kroner hver gang noen kjøper boken hans på papir over disk.

Kjøper de heller e-boken hans direkte er det nesten bare fortjeneste. Salget har så langt vært strykende. Uten noen form for markedsføring har det blitt solgt 50 bøker i de to dagene siden har vært tilgjengelig. Planen til Nygårdshaug er å gjøre resten av sin katalog tilgjengelig for nedlasting via nettsidene sine.

Siden bøkene også er utvidede versjoner, med tilleggsmateriale, er de også ifølge Nygårdshaug å regne som et nytt åndsverk. Dermed kan ikke forlaget hans, Cappelen Damm, nekte ham å selge direkte. Den særegne ebok-utgivelsen er også gjort med forlagets viten, og de har gitt den profilerte forfatteren tillatelse til å prøve ut salgsformen.

– Vi hadde et møte med forfatteren der vi sa ja til at han la ut en versjon. Det er lagt til tekst i hans versjon som gjør at de to utgivelsene ikke er helt identiske. Han hadde lyst til å prøve dette, og vi er positive til å se hvordan dette fungerer. Vi vil ikke stille oss i veien for det, denne gangen, sier Elisabeth Steen til digi.no. Hun er forlagsdirektør i Cappelen Damm og understreker at forlaget vil følge nøye med på hvordan erfaringene er, også fordi dette kan gi boken et markedsføringsløft.

Det er første gang en etablert norsk forfatter velger å parallell-utgi en utgivelse i direkte konkurranse med kanalene til forlaget de utgis på. Om Nygårdshaug får lov til å gjøre det samme med sine øvrige titler av forlaget vil tiden viser.

Mandag kunne forlaget Aschehoug melde at de nå gjør det lettere for kjøpere av deres bøker å konvertere dem til Kindle-format, som kontrolleres av Amazon. Enn så lenge har norske forlag fryktet en inntreden i det norske bokmarkedet fra giganter som nettopp Amazon og Apple, siden de da vil måtte gi fra seg store deler av inntektene fra boksalget.

    Les også:

Til toppen