JUSS OG SAMFUNN

Forfølges i India for manglende sensur

Oppsiktsvekkende rettssak mot Facebook og Google.

Indisk sensur forbyr ytringer som kan føre til sekterisk vold. Dersom Google og Facebook tvinges til å skjerpe sin håndheving av reglene, kan det spøke for den ventede raske veksten av nettjenester i landet, frykter lokale observatører.
Indisk sensur forbyr ytringer som kan føre til sekterisk vold. Dersom Google og Facebook tvinges til å skjerpe sin håndheving av reglene, kan det spøke for den ventede raske veksten av nettjenester i landet, frykter lokale observatører.
13. mars 2012 - 11:28

I dag starter en rettssak mot blant annet Facebook og Google i New Delhi, melder Wall Street Journal. Rettssaken er utløst av en anmeldelse mot til sammen 21 nettselskaper fra redaktør Vinay Rai i den politiske ukeavisen Akbari som utgis på både hindi og urdu. Rai mener nettselskapene viste innhold i strid med indiske sensurbestemmelser. I et intervju med Wall Street Journal i januar forklarte han seg slik:

– Innholdet jeg har klaget inn for retten er dypt fornærmende overfor flere religioner, medregnet hinduisme, islam og kristendom. Det omfatter sider og grupper hvor bruker har hånet hinduistiske guder og gudinner, profeten Mohammed og Jesus Kristus. Slikt innhold kan utløse lokale oppløp over hele landet. Dette er bare noen få eksempler. Min hensikt er å sikre at følelsene til enhver religion eller fellesskap ikke såres.

I tillegg til Google og Facebook, omfattet anmeldelsen til Rai også Yahoo og Microsoft. I forrige uke fikk Yahoo rettens medhold i at anmeldelsen av dem var grunnløs. En tilsvarende klage fra Microsoft er fortsatt under behandling.

India har ingen sentral filtrering av nettinnhold, i motsetning til land som Kina og Iran. På den andre siden er det et lovverk som regulerer innhold. Politisk satire og materiale som kan fornærme religiøse grupper er forbudt. Regler for håndheving kom på plass i fjor: Nettselskaper er pålagt å fjerne, innen 36 timer, innhold som er innklaget som injurierende, blasfemisk, etnisk støtende eller grovt skadelig («defamatory», «blasphemous», «ethnically objectionable», «grossly harmful»).

Googles Transparency Report India viser at de i halvåret juli til desember 2010 etterkom 22 prosent av til sammen 282 klager fra indiske myndigheter. I halvåret etter, januar til juni 2011, klaget myndighetene på 358 stykker innhold: Google etterkom 51 prosent av disse. Materiale for annet halvår 2011 foreligger ikke.

Vinay Rai sier han ikke benyttet seg av sin rett til å klage direkte til Google, Facebook eller de andre selskapene, men henvendte seg i stedet til myndighetene, samtidig som han leverte en anmeldelse. Han har også varslet sivilsak dersom straffesaken ikke fører frem. Det meste av det påklagede innholdet skal nå være fjernet fra både Google (vesentlig Youtube) og Facebook.

I forkant av rettssaken har retten i New Delhi (Delhi High Court) bedt Facebook og Google å utvikle en mekanisme for å overvåke og fjerne støtende og upassende innhold, og truet med at India vil måtte utvikle samme type sentral filtrering dersom så ikke skjer, skriver Priyo.com, en nettavis i Bangladesh.

Facebook og Google anfører at de ikke har mulighet til å etablere noen form for automatisk selvsensur, og at de er avhengig av å motta klager på påstått støtende og upassende innhold. De peker også på at det indiske lovverket krever en forutgående klage som betingelse for at innhold skal kunne fjernes.

Dersom Facebook og Google kjennes skyldig, risikerer selskapene bøter, mens den lokale ledelsen risikerer fengsel.

Internett spiller en langt mindre rolle i India enn i Kina. Under 10 prosent av landets 1,2 milliarder innbyggere har nettilgang. Nettannonsemarkedet var verdt 291 millioner dollar i fjor, mot 7,4 milliarder dollar i Kina og 32,2 milliarder dollar i USA, ifølge Group M.

Mobilnettet utbygges raskt, og observatører tror salget av moderne mobiltelefoner vil gjøre nettjenester tilgjengelig for minst 300 millioner innen utgangen av 2014, det vil si nesten tre ganger så mange som i dag.

Facebook skriver i sine IPO-papirer at India vurderes å bli et av selskapets største kilder til vekst. Tallet på månedlige brukere økte med 132 prosent til 46 millioner fra slutten av 2010 til slutten av 2011.

Kunal Bajaj i Analysys Mason sier at sosiale medier er den største driveren for økt nett bruk i India, og at hindringer i form av sensur vil være en alvorlig demper på denne veksten.

Sandeep Aggarwal, en tidligere analytiker i Silicon Valley som nå driver det indiske e-handelsstedet ShopClues.com, sier et fritt internett kan skape 1,5 millioner arbeidsplasser og verdier for 45 milliarder dollar i løpet av de kommende årene. Han mener India ikke har råd til å gi et inntrykk av at man nå er i ferd med å innføre urimelige former for nettsensur.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.