Fornøyd med 50% svensk markedsandel

- Nå blir det sterkere fokus på markedsandeler i Sverige, lover Telenor/Telias mobilsjef i Norden, Stig M. Herbern, men avviser at selskapet skal starte en priskrig i Sverige.

Overfor digi.no avviser Stig M. Herbern at selskapet skal ta markedsandeler ved hjelp av lavere priser, og han sier seg fornøyd om markedsandelen ikke synker.

Mens Telenor Mobil har skaffet seg en markedsandel på GSM-telefoni på 70 prosent i Norge, har Telia Mobile knappe 50 prosent i Sverige. Og mens Telenor Mobils markedsandel i markedet har vokst de siste par årene, har Telia Mobiles markedsandel sunket.

Dette blir den nordiske mobilsjefsen Stig M. Herbern sin første utfordring når den nye mobilledelsen for Norden tar over fra årsskiftet.

En nylig publisert fra den svenske Post og telestyrelsen forteller at Sverige er det desidert dyreste å landet å være i når du skal snakke i mobiltelefonen sammenlignet med prisene i de andre nordiske landene.

Herbern vil ikke love lavere priser i Sverige, men lover sterkere fokus på markedsandeler. Noen priskrig på det svenske markedet blir derimot ikke snakk om.

Det første Herbern vil foreta seg er å finne sin egen etterfølger, som han sier skal være på plass i løpet av 1-2 uker.

Det han ennå ikke vet er hvor det nye mobilselskapets hovedkontor skal ligge og hvor han skal få sin arbeidsplass. - Vi har en vente og se holdning. Den nye ledelsen skal være klar fra 1.1.99, og han regner med at lokaliseringsspørsmålet er løst til da.

Les også:


Prispolitikk skal sabotere konkurrenter

Til toppen