- Vi har fått klargjørende svar fra Facebook. De bekrefter det vi har trodd, men gir også ny kunnskap om deler av det Facebook gjør, sier direktør Bjørn Erik Thon i Datatilsynet. (Bilde: Per Ervland)

Fornøyd med svar fra Facebook

- Gir oss ny kunnskap, sier Datatilsynets Bjørn Erik Thon.

Oslo (NTB-Dag Kjørholt): Facebook bekrefter at det brukeren skriver på veggen sin blir benyttet til å målrette reklame. I dag har denne sosiale datatjenesten om lag 750 millioner brukere.

Det fremgår av et ni sider langt brev (pdf) nettsamfunnet har sendt til Datatilsynet som sammen med de øvrige nordiske tilsynene krevde at Facebook skulle redegjøre for hva de gjør med brukernes personopplysninger.

I brevet fra det europeiske hovedkontoret inviteres tilsynene til videre dialog.

- Facebook har på noen områder til dels gitt oss bekreftelser på antakelser vi har hatt, mens de på andre områder har sagt at «slik er det ikke». Begge deler er tilbakemeldinger som selvsagt er nyttige for oss tilsynsmyndigheter og ikke minst også for Facebooks nordiske brukere, sier direktør Bjørn Erik Thon i Datatilsynet.

I dag har Facebook om lag 750 millioner brukere.

Egenkontroll og valgfrihet

- Jeg synes vi har fått klargjørende svar. De bekrefter det vi har trodd, men gir også ny kunnskap om deler av det Facebook gjør, sier Thon til NTB.

Når brukerne for eksempel skifter sivilstatus fra å være gift til singel, får de reklame for datingtjenester.

- Vi har også fått bekreftet at de skanner det du skriver på veggen din og kan tilpasse reklamen etter det. Det er greit å vite når vi skal gå ut og gi råd til folk om dette.

Datatilsynets direktør har en klar holdning når det gjelder sosiale medier.

- Dette er noe verden har omfavnet med begge armer. Da nytter det ikke for oss å si at dette er vi imot. Vi må prøve å få størst mulig klarhet i hva som egentlig foregår for å gi gode råd og vi er nødt til å prøve og påvirke for eksempel Facebook til å gi så god informasjon som mulig og til å ha en policy som gjør at det er lett å gå inn styre din egen profil.

Målet er mest mulig egenkontroll og valgfrihet.

- Det er ikke tvil om at Facebook samler inn og bruker personopplysninger. Men inntrykket mitt er samtidig at de stadig endrer personvernpolicyen sin, og vi har sett skritt i riktig retning. Den erfaringen vi får med å jobbe med denne saken nå, vil vi ha stor nytte av når vi begynner å se på andre nettsamfunn, sier direktør Bjørn Erik Thon.

Selger ikke informasjon

Facebook understreker i brevet at de ikke videreformidler personopplysninger til andre selskaper, ut over det brukeren selv aksepterer ved å installere såkalte tredjepartsapplikasjoner. Det samme gjelder for foto og video.

Når det gjelder IP-adresser oppgir Facebook at disse lagres i inntil 90 dager, men da bare til bruk for administrasjon og sikkerhet, ikke for markedsføringsformål.

- Vi vil ha et oppfølgingsmøte med selskapet i slutten av oktober. Der vil vi blant annet gå ytterligere inn på hva som registreres via «liker-funksjonen» , «Facebook analytics» og bruken av cookies. Vi vil også forhøre oss mer om hva de gjør med IP-adressene, sier Thon.

Han understreker at Datatilsynet gjennom denne typen dialog med Facebook får muligheten til bedre å forstå hvordan sosiale nettsamfunn fungerer og vil kunne utvikle seg videre.

- I den videre dialogen med Facebook vil vi forsøke å påvirke selskapet til i større grad å ta utgangspunkt i at brukerne bør få mulighet til å «velge inn» nye funksjoner når de lanseres, fremfor å måtte «velge bort» i etterkant. Et slikt prinsipp er i bedre samsvar med europeisk personverntenkning enn hva Facebook har tilrettelagt for i dag, sier Thon.

I brevet bekrefter da også Facebook at de anser seg å være underlagt europeisk personvernlovgivning fordi de har sitt europeiske hovedkontor i Irland. (©NTB)

    Les også:

Til toppen