Forrest Gump-fan skal ta Kina inn i den nye økonomien

For fem år siden var ikke Kina engang tilknyttet Internett. Likevel fant engelsklæreren Jack Ma ut at han skulle starte opp sitt første Internett-selskap. I dag er han god flere titalls millioner dollar. Møt Internett-guruen som beundrer Forrest Gump mer enn Bill Gates.

I 1995 etablerte den da 31 år gamle Jack Ma sitt første Internett-selskap. Det var også Kinas første Internett-selskap, for Kina var ikke engang tilkoblet nettet da teknologi-analfabeten Jack fant ut at verdensveven skulle bli hans nye arbeidsplass.

Etter å ha gjort en rekke prosjekter for andre, deriblant etableringen av China Pages og en rekke andre satsinger i offentlig regi, besluttet Jack seg i fjor for å starte opp helt for seg selv. Resultatet ble business-to-business-tjenesten alibaba.com. Ett år senere har alibaba.com 190.000 medlemmer fra 190 land, sysselsetter 164 ansatte i Kina, England, Tyskland og Silicon Valley og verdsettes til atskillige millioner.

I dollar.

Og dét bare etter at jungeltelegrafen har gjort jobben. Først for tre uker siden begynte man å markedsføre tjenesten i ulike annonsekampanjer.

Det er sånt som gjør at du blir invitert til å synse om Internett på generell basis på SIME, Scandinavian Interactive Media Events, som gikk av stabelen i Stockholm denne uken.

Og Jack ble invitert, kom, så, talte og vant.

Akkurat som han vant hjertene til de internasjonale risikokapitalistene i Goldman Sachs, Fidelity og Investor da han takket nei til deres tynne bønn om å få slippe å få millioner slengt etter seg.

- Det der er et gammelt trick, vet du. Takk pent nei, og de slipper aldri taket, smiler Jack.


Tricket virket. I januar "ga han etter for presset" og tok imot 20 friske millioner dollar fra pengefolkene - penger han bare så vidt har rørt.

Jack fremfører historien ikke uten et snev av alvor. For etter hans egen vurdering er det tre grunner til at han og hans Internett-prosjekter fremdeles er i live:

  • Han hadde ingen penger når han begynte
  • Han visste ingenting om teknologi og Internett
  • Han planla ingen verdens ting.

- Siden jeg ikke hadde mer ressurser enn de sparepengene jeg hadde i lomma, måtte jeg også bruke dem med forsiktighet. Hver eneste lille investering ble vurdert utfra hvorvidt den var viktigere enn noe annet. Det er en filosofi som fremdeles gjennomsyrer den daglige driften i alibaba.com. De som dør har som regel for mange penger, sier Jack, som understreker at hans fremstilling av seg selv om teknologi-analfabet heller ikke må oppfattes som koketteri:

- Teknologi er for folk, ikke omvendt. Jeg krangler aldri med mine teknologer. Hvordan de utfører sine oppgaver er meg revnende likegyldig, bare de lager de tjenestene jeg ber dem om. Det er min holdning at dersom ikke jeg kan bruke det de kommer opp med, kan sannsynligvis heller ikke 90 prosent av våre kunder bruke det. Funker det ikke, kaster vi det.

Hva så med nettgründerens påstand om at planløshet er et overlevelseskriterium i den nye økonomien? Er dét koketteri?

- Nei, vi har faktisk ingen business-plan, ingenting på papiret i hvert fall. Netscape døde fordi de la for mange planer. De var blant de første på nettlesermarkedet, men skulle til slutt gjøre alt for alle. De hadde et for langsiktig perspektiv på sin virksomhet. Dersom alibaba.com hadde hatt langsiktige stratgiplaner, måtte vi ha endret plan hver tredje måned, fordi markedet endrer seg så raskt. Du snur deg raskere om du ikke har noen plan, mener Jack Ma, som påstår han selv aldri har hatt noen plan om å ende opp som Internett-millionær.

- Min eneste plan er at jeg skal trekke meg tilbake som førtiåring. Ikke fordi jeg er rik, men innen den tid må uansett ledelsen i alibaba.com byttes ut. Dessuten vil jeg tilbake til lærerrollen. Da skal jeg lære bort mine egne erfaringer, ikke fortelle det andre har skrevet bøker om, smiler han.

Foreløpig har ikke alibaba.com så mange konkurrenter, men Jack Ma regner ikke med å få herje alene på markedet særlig lenge:

- Kina var som vanlig sene til å hoppe på toget, men når vi først kommer, da... I dag er Kina trolig det raskest voksende Internett-markedet i verden, og hver eneste dag gjør vi opp status for vår virksomhet. Foreløpig kan jeg påstå at det ikke er noen som gjør det samme som oss, verken i Kina, Europa eller USA, men vi vet at det er et spørsmål om når, ikke om, det kommer konkurrenter på banen ganske snart. Inntil det skjer får vi gjøre det vi kan for å nå vårt mål, som er å bygge et selskap som skal vare i minst 80 år.

- Derfor er vi også beskjedne med pengebruken. Vi vet at det ikke er våre penger vi bruker, det er investorenes, sier Jack Ma, og røper hvorfor han hvorfor har filmskikkelsen Forrest Gump som sitt store forbilde:

- Jeg lever livet etter hans motto: "Life is like a box of chocolates... you never know what you gonna get". - Jeg elsker overraskelser.
Til toppen