Forrester: - Nettannonser mot tredobling

Forrester Research ser i glasskulen at nettannonseringen vil tredobles innen 2004. Analyseselskapet spår at flere annonsekroner vil gå til Internett enn radio om fem år.

Rapporten fra analyseselskapet beregner at annonsekroner brukt på nettet vil utgjøre mer enn åtte prosent av annonsørers totale markedsføringsbudsjett innen 2004, skriver The Wall Street Journal.

I dag er det beregnet at annonsører bruker rundt 1,3 prosent av sitt totale markedsføringsbudsjett på nettet.

Rapporten er basert på intervjuer med 50 selskaper, hvorav de fleste bruker annonsekroner på nettet, som America Online og Yahoo!. Ledere i markedsavdelinger forventet at annonsekroner brukt på nettet med god margin vil passere annonsekroner brukt på "Gule Sider"-kataloger og magasiner innen 2004. Men fremdeles vil TV, aviser og direkte markedsføring (DM) ligge et stykke foran i løypa.

For innholdstjenester og nettsteder avhengig av annonseinntektene, kan imidlertid framtidsutsiktene synes noe dystre: Et stadig stigende antall av annonsører i USA vil betale for bannerannonser etter hvor mange som faktisk klikker på annonsen eller genererer kjøp. Den vanligste måten å betale for nettannonser i dag er å betale for antall 1.000 visninger på nettstedet. Kun 15 prosent av nettannonser betales i forhold til respons eller genererte kjøp, mens det i Forrester-rapporten blir stipulert at denne type betaling vil utgjøre så mye som 50 prosent innen 2004.

Til toppen