Forretningsverktøy med besøksgaranti

Nettverktøyet Optima Publish fra Gol har handlevogn og betalingsformidling, og leveres med besøksgaranti.

To små IT-selskaper på Gol, EikSys og Intrapartner, samarbeider om å utvikle og selge et produkt kalt Optima Publish. Produktet har fått sitt eget nettsted, med demoutgave. Det har vunnet et betydelig antall kunder, også utover lokalmiljøet, og vil snart prøve seg på det britiske markedet.

– Vi profilerer Optima Publish som et verktøy for markedsføring på Internett, sier daglig leder Håvard Eiklid i EikSys til digi.no. – Det innebærer at det er noe langt mer enn bare nok et publiseringsverktøy. Det omfatter statistikk, synlighet i søkemotorer, oppfølging fra vår side, og en kvalitetsgaranti.

Verktøyet tilbys som årsabonnement. Grensesnittet går over web, og det stilles ikke spesielle krav til eget maskineri.

– Målgruppen er små og mellomstore bedrifter som gjerne allerede har et nettsted, men som ikke har utnyttet det til det fulle. Vi supplerer selve produktet med markedsføringskurs og samlinger som er gratis for kundene. Har tilbyr vi opplæring i hvordan markedsføre seg via Internett, og vi får tilbakemeldinger fra kundene om hvordan det går, og hva slags funksjonalitet de ønsker seg.

Kvalitetsgarantien går ut på at kunder som går over til Optima Publish får neste års abonnement gratis dersom de ikke har fått flere besøkende det første året de bruker verktøyet.

– Terskelen for garantien ser vi litt an fra kunde til kunde. Utgangspunktet er at vi skal kunne tredoble antall besøkende på nettstedet det første året. Terskelen avtales på forhånd.

Webgrensesnittet mot kunden gir ikke brukeren bare adgang til å endre innhold. Et viktig moment for Optima Publish er at man skal bli kjent med dem som besøker ens eget nettsted. Verktøyet samler opplysninger om besøkendes bruksmønstre, slik at man stadig kan tilpasse nettstedet med tanke på høyere besøkstall.

På bakgrunn av bruksmønstrene kan man identifisere forskjellige typer brukergrupper, og tilpasse startside og øvrig innhold etter hva de ulike brukergruppene er interessert i.

– Det innebærer at man har en mulighet til å gi de besøkende mer målrettet informasjon. Nettstedet blir intelligent. Dersom en besøkende finner det han eller hun er ute etter, er det gode muligheter for å få vedkommende tilbake.

Man kan også opprette brukergrupper der medlemmene registrerer seg for å få tjenester betinget av brukernavn og passord, altså intranettfunksjonalitet. En annen måte Optima Publish kan utnytte registrerte brukere på, er ved å sende nyhetsbrev. Verktøyet inneholder også funksjonaliteten som trengs for at registrerte brukere selv skal kunne melde seg av.

Eiklid og hans medarbeidere har også tenkt på at det er nødvendig for et nettsted å være synlig i det store Internettet. Det oppnås gjennom innebygde moduler i verktøyet, som hjelper brukeren til å optimalisere nettstedet med tanke på å vises i søkemotorer.

28 kunder er det blitt så langt. Eiklid har som mål at det skal være minst 100 kunder innen utgangen av 2005.

– Vi har ennå ikke annonsert, og vi har heller ikke vært så gode til å profilere oss i Hallingdal. Kundene er dem som har tatt kontakt etter å ha sett nettsidene, eller som er kommet via samarbeidspartnere. Vi har hatt kontakt med bedrifter som vil forhandle Optima Publish. Strategien vår går ut på selv å selge til sluttbrukere, men vi ser muligheten av å ta inn forhandlere også. Ellers har vi en engelskmann på laget som skal lansere tjenesten i Storbritannia.

Prisen er avhengig av hvor omfattende nettstedet skal være, og i hvilken utstrekning man ønsker full e-handel med funksjoner som handlekurv, betalingsløsninger og produktinformasjon. Det enkleste abonnementet starter på 590 kroner per måned. Eiklid sier at hvis man vil dra virkelig nytte av løsningen, må man regne med oppstartkostnader på rundt 10.000 kroner, hvis nettstedet man allerede har er noenlunde greit.

– De fleste havner rundt 20.000 kroner i oppstartkostnader, med designendringer eller helt nytt design, sier Eiklid til slutt, før han igjen trekker fram det med besøksgarantien.

    Les også:

Til toppen