BEDRIFTSTEKNOLOGI

Forskere demonstrerer databehandling med DNA

Ett gram tørket DNA kan tenkes å lagre informasjon tilsvarende tusen milliarder CD-er. De første forsøk med DNA-baserte logiske kretser er gjennomført i USA.

Eirik Rossen
14. jan. 2000 - 09:22

Ifølge en artikkel i det vitenskapelige tidsskriftet Nature, har forskere ved University of Wisconsin-Madison overført DNA-molekyler fra et prøverør til en glass plate. I et intervju med Reuters sier lederen for eksperimentene, professor Lloyd Smith, at forsøket demonstrere DNA-baserte logiske operasjoner på flater, og at dette legger grunnlaget for logiske kretser i stor skala.

Prinsippet for DNA-baserte logiske operasjoner er at informasjon lagres som ulike molekylmønstre, mens spesifikke enzymer gis rollen som programvare ved å lese, kopiere og manipulere informasjonen på kontrollerbare måter.

Tolv forskningssentre verden over arbeider nå med hvordan DNA-molekyler kan brukes i framtidens datamaskiner. Hensikten er å ha et alternativ når silisiumbasert elektronikk når det punktet der ytterligere forminskning av kretsene er umulig av rent fysiske årsaker.

Flere er svært optimistiske med tanke på hvordan DNA vil kunne brukes, og anslår lagringskapasiteten i ett gram tørket DNA til tilsvarende tusen milliarder CD-er. Det presiseres at teknologien er kommet svært kort og at halvlederindustrien har ingen grunn til å frykte noen umiddelbar konkurranse.

Les mer om biologiske datamaskiner i denne artikkelen:

Datamaskin basert på iglehjerner