- Forslitt floskel

Det norske selskapet Hegel skal ved hjelp av "ny" teknologi utfordre Bang & Olufsen. Daglig leder i HiFi-klubben Kjell Nygaard beskriver Hegels markedsføringsfremstøt, før emisjon på utrolige 60 millioner, som "en forslitt floskel".

Betingelsesløse IT-optimister tar fatt på 1998 i kjent stil. Nå er det selskapet Hegel som i følge Finansavisen skal emittere 60 millioner for å ta opp konkurransen med Bang & Olufsen.

Hegel skal produsere HiFi lydanlegg som "har bedre lyd enn de dyreste anlegg i verden uansett pris", hevder selskapet.

- Lyden er så naturtro at selskapet innfører et nytt begrep; Total Fidelity, sier en av gründerne, Ziad Badarneh til Finansavisen.

- Dette er en forslitt floskel som bransjen er mer enn lei av, sier daglig leder i HiFi-klubben, Kjell Nygaard til digi.no. Jeg har hørt på det og er ikke imponert, fortsetter Nygaard, som tar forbehold om at han ikke har hatt anledning til å teste anlegget grundig.

- HiFi er illusjon. Aktørene konkurrerer om å levere et lydbilde du som lytter oppfatter som "virkeligheten". Teknisk sett er det ingen aktører som gjør det, de selger illusjonen påpeker Nygaard. Han mener likevel at selskapet har gjort en god jobb med produktet, og er langt fra fremmed for å ta det inn i sine hyller.

Konfrontert med emisjonsbeløpet på 60 millioner kroner blir han mer betenkt.

- Dersom dette produktet er beregnet på det norske markedet, er beløpet alt for stort. Markedet er ganske enkelt ikke stort nok. Dersom det er riktig at de skal hente inn hele 60 millioner kroner, må de satse internasjonalt. Da møter de en beinhard konkurranse med godt etablerte aktører, påpeker Nygaard, som ikke ville plassert sine sparepenger i et slikt prosjekt.

Tidligere Tandberg Data-topp og grossist i styreverv, Ralph Høibakk, har tilegnet seg en eierandel på to prosent i Hegel. Han presiserer overfor digi.no at det nevnte beløp på 60 millioner skal hentes inn i flere runder. Hittil har man holdt presentasjoner for enkelte interessenter. En presentasjon for potensielle investorer skal være på trappene i løpet av måneden. Hegel bruker foreløpig Norden Fonds i det forberedende arbeidet med kapitalinnhentingen.

På spørsmål om ikke Hegel i praksis skal bedrive ren illusjonsskaping, svarer Høibakk:

- Jeg vet ikke om jeg vil bruke ordet illusjon. Vi skal prøve å skape oss en nisje tilsvarende Bang & Olufsens. Du kan si at vi skal skape oss en profil i BO-delen av markedet.

Til å gjøre den jobben på det internasjonale markedet har Hegel foreløpig fire ansatte. Markedssjef i Hegel er Ziad Badarneh, kjent fra selskapet Telenostra AS hvor han sitter på patenter på blant annet et skyvbart tastatur for penner og en sylinderformet CD.

Til toppen