Først med interaktiv reklame i dataspill

Funcom går nye veier for å finansiere spillutviklingen, som stadig blir mer kostbar.

Norges mest kjente spillprodusent, Funcom, og Microsoft-eide Massive Incorporated har sammen tatt i bruk ny teknologi innen annonsering i dataspill. Selskapene har nå introdusert interaktiv annonsering i Funcom Anarchy Online-spill.

Den nye teknologien lar spillere samhandle med dynamiske reklameplaker i spillet, noe som ifølge selskapene bak teknologien skal gi en mer minneverdig og interaktiv annonseopplevelse. I første omgang er det en Toyota-kampanje for en nye Yaris-modell som vises. Spillerne i gratisversjonen av Anarchy Online vil kunne gå bort til plakaten i spillet og kommunisere med denne. Funcom forventer at dette nye skrittet innen interaktiv annonsering åpne for framtidige bestrebelser på tvers av spill- og reklamebransjene.

- Dette er bare begynnelsen av interaktive annonser i spill, og vil er veldig glade for å kunne avduke denne ny teknologien sammen med Funcom og Toyota, sier administrerende direktør for Massive, Mitch Davis, i en pressemelding.

- Det som er viktig å nevne her, er at vi ikke legger til dette for å distrahere spillerne vekk fra selve spillopplevelsen, understreker Davis.

- I Funcom har vi alltid forsøkt å gå et skritt videre innen innovasjon og teknologi, og dette skrittet er et perfekt eksempel på det, sier Trond Arne Aas, administrerende direktør for Funcom, i en pressemelding.

- Vårt primær mål er alltid å levere den beste underholdningen, men for å håndtere de høye utviklingskostnadene i dagens spillmarked, er vi nødt til å se etter alternative inntektskilder. Det er nettopp dette Massive tilbyr oss, og vi er derfor veldig fornøyde med å kunne samarbeide med framover for å introdusere nye teknologier som vil gi oss en konkurransemessig fordel, sier Aas.

Anarchy Online, som er et online-spill, feriet femårsjubileum i slutten av juni. Likevel registrerte mer enn en halv million nye brukere seg i fjor. En ny utvidelsespakke til spillet - "Anarchy Online -- Lost Eden", vil bli lansert denne høsten.

Til toppen