En undersøkelse utført av det svenske analysebyrået Sifo og det amerikanske måleselskapet Media Metrix gir for første gang en komplett liste over hvilke Internett-sider svenske brukere besøker mest.
Her i Norge har flere av meningsmålingsselskapene skaffet seg rettigheter til programvaren som amerikanske selskaper bruker til å måle Internett-bruk, men ingen har foreløpig satt i gang med egne undersøkelser basert på måleverktøyene.
- Vi og flere andre har vurdert å lage en slik liste, men foreløpig synes vi det blir for dyrt i forhold til hva vi kan selge informasjonen for, sier Ulf Andersen, avdelingsleder i Gallup Internet Research til digi.no.
Andersen synes likevel den svenske listen er interessant.
- Trolig er den norske listen ganske lik - vi har svært mye til felles med svenskene. Men jeg tror at en norsk liste ville inneholde flere aviser og de ville ligge høyere opp - nordmenn er utrolig ivrige avislesere, sier Andersen.
Andersen mener dessuten at man bør ta den svenske listen med en liten klype salt. Sifo sier ikke noe om hvor mange de har fått til å innstallere sin måleprogramvare og hvor stor del av dem som er hjemmebrukere. I USA sliter selskapet med å få med mange nok bedriftsbrukere og skoler, men Sifo og Media Metrix sier at de to surfer-gruppene bruker nesten akkurat de samme sidene.
Den svenske listen gir en rekke overraskelser:
- Hele 16 av de 25 mest populære sidene er amerikanske. Tallet i Norge ligger trolig ikke så langt unna - Telenor Nextel forteller at halvparten av den norske Internett-trafikken går til utenlandske nettsteder.
- Microsofts Msn.com ligger på førsteplass. Nå er Msn oppstartsiden for Internet Explorer-brukere, mens Netscapes Netcenter ikke dukker opp før på 22. plass. De to måleselskapene anslår at Msn.com får 1,4 millioner svenske besøk i måneden. AltaVista ligger rett bak.
- Listen viser at web-hoteller med personlige websider og gratis epost-tjenester, både svenske og utenlandske, er ekstremt populære.
- Det dukker ikke opp noen sex-sider på statistikken. Hvis sex-trafikken er så omfattende som mange hevder, må den være spredt over et stort antall sider, ikke noen få "markedsledere".
- Først på åttendeplass dukker den første svenske generelle portalen/søkemotoren, Passagen, opp. Torget ligger på tolvteplass. Yahoo! kommer først på 16. plass.
Her er den komplette listen med plassering, navn og antall besøk i løpet av mars angitt i 1000:
1) msn.com - 1,487
2) altavista.com - 1,459
3) hotmail.com - 1,347
4) home.swipnet.se - 1,307
5) aftonbladet.se - 1,050
6) algonet.se - 938
7) microsoft.com - 933
8) passagen.se - 884
9) geocities.com - 861
10) evreka.com - 855
11) mirabilis.com - 821
12) torget.se - 799
13) hem.telia.com - 793
14) tninet.se - 575
15) members.tripod.com - 524
16) yahoo.com - 482
17) xoom.com - 481
18) tele2.se - 457
19) preferences.com - 454
20) angelfire.com - 452
21) bluemountain.com - 441
22) home.netscape.com - 421
23) real.com - 374
24) sunet.se - 372
25) se.excite.com - 370
26) svt.se - 362
27) dn.se - 356
28) tv4.se - 348
29) platsbanken.amv.se - 341
30) foreningssparbanken.se - 313
31) msn.se - 300
32) macromedia.com - 294
33) aol.com - 293
34) yahoo.se - 282
35) rsv.se - 282
36) everday.se - 271
37) bovision.se - 271
38) jobb.amv.se - 270
39) expressen.se - 262
40) capitex.se - 246
41) idg.se - 243
42) telia.se - 41
43) di.se - 233
44) Amazon.com - 232
45) lycos.com - 225
46) realnames.com - 224
47) fortunecity.com - 223
48) home.bip.net - 220
49) download.com - 215
50) handelsbanken.se - 214