Forsvaret skal gi alle fremtidens smartkort

Forsvaret skal utstyre alle ansatte og vernepliktige med et avansert smartkort som husker informasjon og åpner dører. Bak står Ergo Group og smiler bredt.

I løpet av to-tre år vil de fleste nordmenn få en digital ID. Med denne ID-en vil du kunne bestille, betale og kommunisere trygt over Internett, enten du sitter foran TV-en eller står ved en skranke, kasse eller PC.

En rekke aktører kappes nå om å bli den dominerende leverandøren. Det er tuklete å ta vare på kort, pinkoder og konkurrerende systemer, så kundene ønsker at et felles kort åpner alle dører.

I denne kampen, holder Buypass, eid av Ergo Group og Norsk Tipping, nå på å kapre en viktig kontrakt. Selskapene kan få 400-500.000 brukere gjennom en kontrakt.

Forsvaret er i sluttforhandlinger om et prosjekt for å gi alle sine ansatte og vernepliktige et avansert smartkort. Systemet heter Forsvarets Multikort og skal bli Forsvarets universalnøkkel. Det er enmanns-selskapet Multicard System, eid av Ergo Group og SINTEF som står bak.

- I bunnen skal kortet ha en digital ID som med en pinkode og en et bilde sikrer at soldaten er hvem han utgir seg for, sier Stein Storsul til digi.no. I første fase skal kortet erstatte vernepliktsboka. I tillegg til ID-en skal det i minnet på kortet ligge grunninformasjon som ferdigheter, tjenester han gjør, sertifikater, helsedata og blodtype.

Forsvarets Multikort startet som et prøveprosjekt for vernepliktsverket. Les: Fra vernepliktsbok til smartkort

Over en toårs-periode har resten av Forsvaret samlet seg rundt dette kortet. For det er ikke nødvendig å taste inn data mer enn en gang.

- Forsvaret kan spare enormt med penger et felles smartkort, sier Gunnar Lindstøl, administrerende direktør i Buypass til digi.no.

Systemet skal fungere offline i felten og kunne oppdateres både der og i terminaler koblet til Forsvarets sentrale systemer. Kortene skal ha en magnetstripe og overtar funksjonene til de mange gamle kortene som hver leir eller enhet har.

Forsvaret har cirka 38.500 ansatte og vernepliktige i dag. Men den store bonusen er neste trinn. Forsvaret vurdere å dele ut et smartkort til alle som har avtjent verneplikt. Dette er 400-500.000 menn og kvinner når du tar med Sivilforsvaret og Heimvernet. Forsvaret ønsker å bruke kortet til sikker kommunikasjon med sine mulige soldater.

Får Multicard kontrakten, har Ergo Group gjort et kupp. Med en kontrakt har de fått delt ut sin digitale ID til store deler av den mannlige voksne befolkningen i Norge. Dette vil gi dem en stor masse allerede registerte korteiere, noe Internett-butikker, banker og andre partnere synes vil synes er fristende.

Forsvarsavtalen minner mye om kuppet Ergo Group gjorde med Norsk Tipping. Det finnes 1,8 millioner aktive tippere som nå skal få den digitale ID-en til de to partenes felleseide selskap Buypass.


Taperne kan være selskaper som Telenor/DnB-eide Smartpay, eSolutions (vinneren av Innholdsnett-samarbeidet), Bankenes Betalingssentral og andre aktører som subClearing. Les: Norsk betalingsløsning for nettaviser er klar

De første 38.500 ansatte og vernepliktige skal få smartkort i løpet av sommeren og høsten. Størrelsen på prosjektet er ikke kjent, men Forsvarets Tele og Datatjeneste sier noen titalls millioner kroner til TrønderAvisa.

Til toppen