Fortsatt nettvekst i januar

Annonseveksten for nettavisene fortsetter. I januar ble det solgt nettannonser for hele 43 millioner kroner.

INMA melder om fortsatt vekst for reklame på Internett. I januar økte annonsemarkedet med 30 prosent på nett, i forhold til samme periode i fjor. Fjoråret viste en totalvekst på 35 prosent, skriver Propaganda.

- En vekst på 30 prosent for januar i år i forhold til januar 2003 er veldig bra og bekrefter at bransjen er på riktig vei, uttaler Gunnar Sellæg, daglig leder i Aftenposten Multimedia AS.

Gunnar Sellæg sier at han tror veksten vil øke ytterligere utover året og peker på at februar var en god måned for Aftenposten sin del, og at mars ser ut til å bli virkelig bra.

- Jeg ser ingen tegn til at denne veksten vil reduseres i første halvår, signalene fra markedet er entydig positive, og det eneste som kan hemme veksten i år er at nettstedene blir utsolgt for annonseplass, noe vi faktisk opplevde ved et par anledninger i fjor, sier han.

Terje Gaupseth i INMA uttaler i en pressemelding at han tror at tallene for første kvartal vil komme til å vise sterk økning i forhold til 2003.

– En rask uoffisiell spørrerunde blant våre medlemmer indikerer sterk optimisme, og vi er veldig spente på kvartalstallene. Det vil ikke overraske meg om veksten blir på minst 40 prosent, sier Gaupseth

Brutt ned på det enkelte annonsesegment, ser en at merkevareannonseringen vokste med 30 prosent fra 21,7 til 28,2 millioner kroner. Rubrikk-markedet vokste med 33 prosent og det er særlig eiendom som står for veksten. Det ble annonsert boliger på Internett for 4,2 millioner kroner, en økning på hele 80 prosent. Også i segmentene bil og stilling ledig viste til en god vekst. Bil/motor med en vekst på 63 prosent og stilling ledig med en vekst på 28 prosent.

Til toppen