Fortsatt overskudd for Sony Ericsson

Men selger langt færre mobiler enn på lenge.

Etter en lang periode med røde tall, ble 2010 et brukbart år for Sony Ericsson. Denne trenden ser nå ut til å fortsette inn i 2011. I dag la selskapet fram tall for første kvartal, og også nå leverer selskapet svarte tall.

Sony Ericsson er fortsatt inne i en prosess hvor selskapet kutter i antallet modeller og først og fremst satser på de dyrere smartmobilene.

– Sony Ericssons lønnsomhet fortsetter etter hvert som vi akselererer vår overgang til en Android-basert portefølje, sier Bert Nordberg, toppsjef i Sony Ericsson, i en pressemelding.

Han forteller videre at smartmobiler utgjorde mer enn 60 prosent av selskapets salg i første kvartal i år. Den andelen er mer enn dobbelt så høy som den var for et år siden.

Overgangen til mer kostbare mobiler har dog ført til at antallet solgte enheter har blitt redusert med 23 prosent, sammenlignet med første kvartal i 2010. I alt solgte Sony Ericsson 8,1 millioner mobiler i årets tre første måneder.

Sammenlignet med fjerde kvartal i fjor var nedgangen enda større, men som en kurve hos Mobil.se viser, skyldes dette sesongmessige svingninger i markedet.

Gjennomsnittprisen har derimot vært økende det siste året, fra 134 euro i første kvartal i fjor til 141 euro i første kvartal i år.

Omsetningen til selskapet har falt med nærmere 19 prosent det siste året, fra 1,405 milliarder euro i fjorårets første kvartal til 1,145 milliarder euro i første kvartal av 2011. Ifølge Mobil.se er dette den laveste omsetningen selskapet har hatt siden andre kvartal i 2003.

Resultatet før skatt i kvartalet var på 15 millioner euro, en nedgang på tre millioner, sammenlignet med samme kvartal i fjor og hele 20 millioner mindre enn i fjerde kvartal i fjor.

Sony Ericsson mener at selv at selskapet har omtrent 5 prosent av smartmobilmarkedet målt i antallet solgte enheter, og omtrent 3 prosent målt i omsetning.

    Les også:

Til toppen