Fortvilte kunder mener UPC taler med to tunger

UPC-kunder som har kontaktet digi.no angående Internett-problemene selskapet har slitt med de siste dagene, mener de har fått motstridende beskjeder fra ulike kilder i UPC.

Som digi.no skrev onsdag slet UPC Norge med et distribuert tjenestenektangrep tirsdag denne uken. Dette førte til at selskapets Internett-kunder mistet tilgangen til mange Internett-tjenester.

Angrepet var også rettet mot UPC i Sverige.

Selv om angrepet av UPC Norge oppgis til å ha startet tirsdag og ble stoppet samme kveld, melder flere UPC-kunder til digi.no at problemene oppsto allerede mandag kveld og at flere tjenester fortsatt var mer eller mindre utilgjengelige onsdag kveld.

    Les også:

En person digi.no kjenner som en svært erfaren IT-bruker, og som også er kunde hos UPC, skriver til oss i en e-post onsdag ettermiddag om sine opplevelser i forbindelse med et forsøk på å få vite mer om situasjonen:

"Jeg fikk først råd om å installere programvare på nytt (som om jeg skulle gå på den limpinnen, det er ikke første april ennå). Jeg ringte i stedet om igjen og fikk en ny kundebehandler..."

Han mener forøvrig at det på dette tidspunktet virket som om UPC har hatt angrepet under kontroll en stund, men at det ikke virket som om de hadde oversikt over skadene og hvilke tjenester som kunne trenge en omstart med friske data.

Dette understøttes av flere andre som mener at en tjeneste som Windows Messenger ikke har vært nede i det hele tatt, mens webaksess til utenlandske nettsteder fortsatt var svært problematisk onsdag kveld. Samtidig så det ut til at fildelingstjenester som Kazaa fungerte bra.

En annen UPC-kunde skriver at kundebehandleren hun var i kontakt med onsdag ettermiddag fortalte at de (UPC) absolutt ikke hadde kontroll, men at de hadde håp om å få reparert skadene i løpet av torsdagen.

Flere av kundene reagerer også negativt på uttalelser fra Annette Franck, informasjonsansvarlig i UPC Norge, som overfor digi.no i går hevdet at problemene var løst.

Overfor digi.no gjentar Franck i dag at UPC har kontroll over situasjonen, og mener at tregheten forbundet med utenlandske nettsteder skyldes problemer hos utenlandske leverandører. Det er kjent at i hvert fall Tiscali har slitt med lignende problemer denne uken, og en kunde av Telenor kunne fortelle om svært dårlig nedlastingshastighet fra utlandet onsdag kveld.

Når det gjelder opplevelsene vår lesere har hatt med UPC kundebehandlere, kan ikke Franck kommentere enkeltsakene, men sier på generelt grunnlag at alle ved kundestøtteavdelingen skal ha vært grundig opplyst om situasjonen.

Hun understreker også at de som ringte for support på Internett fikk en automatisk svartjeneste som fortalte om angrepet. Hun legger også til at UPC hver dag får telefoner fra kunder med behov for hjelp, men hvor problemene skyldes helt andre ting enn feil hos UPC.

Til toppen