Fotball-VM øker salget av harddisk-opptagere

I forkant av fotball-VM-start har salget av de største flat-TVene, 42- og 50-tommere, eksplodert hos Elkjøp, og salget av harddiskbaserte opptakere øker kraftig. 9 av 10 TV-kunder kjøper nå "flatt".

- For mange er Fotball-VM et enormt høydepunkt, og folk ønsker store skjermer for å oppleve stemningen. Med en 50-tommer flatskjerm blir sportsopplevelsen raskt bedre i din egen stue enn på tribunen, og opptakeren gjør at du ikke går glipp av høydepunktene, forteller Salgsdirektør Atle Lillehagen i Elkjøp .

Bransjen vil selge nærmere en halv million TV-er i 2006, og det er flatskjerm som dominerer TV-salget. Det har å gjøre med folks interesse og at flatskjerm har blitt tilgjengelig i en prisklasse og design som passer folk flest.

Den sterke økningen i salget av flatskjerm smitter også over på andre produkter.

- Vi har merket en klar økning i interessen rundt DVD-opptakere. Det siste året har det skjedd en ekstrem vridning fra vanlig opptaker til harddiskbasert opptaker, noe som egner seg godt til opptak av sportsbegivenheter. Økt kapasitet og folkelige priser forklarer noe av den økte interessen, sier Lillehagen.

Lillehagen forteller at det er mulighetene til å pause sendingene for å hente snacks eller gjøre andre ting som frister kundene. Etterpå kan man fortsette sendingen, og kanskje se høydepunktene i reprise uten spoling, sier Lillehagen.

Til toppen