JUSS OG SAMFUNN

Fotball247.com med knusende dom over 24/7 Media

Sports Mail, selskapet bak Fotball247.com, omsatte for under 800.000 kroner på ett år. Daglig leder Roy Nordanger mener det var et klart feilgrep å koble inn 24/7 Media Norge som annonseselgere. – Urealistiske forventninger til annonsemarkedet, kontrer 24/7 Media og Stein Georg Lillemoen (bildet).

22. mars 2001 - 05:07
Stein Georg LillemoenFotball247.comSports Mail AS

Daglig leder Roy Nordanger i Sports Mail har overfor digitoday.no rettet en kraftig salve mot sine tidligere partner på inntektssiden, annonsenettverket 24/7 Media Norge. Sports Mail var veldig avhengig av at de valgte en partner som kunne vise til umiddelbare resultater på driftinntektene.

Dette var essensielt, ikke minst for å bevise overfor utålmodige aksjonærer at fotballkonseptet var liv laga for web.

Fotballselskapet valgte å sette salget på Fotball247.com ut til et profesjonelt salgsnettverk som inkluderte nettstedet i porteføljen sin. En av grunnene var at 24/7 satt med teknologi fra AdForce som kunne brukes til å tracke trafikken inn mot fotbalspillernes hjemmesider og gi disse spillerne inntekter i forhold til hvem som genererte mest trafikk.

I en modellen mellom nettstedet og annonsenettverket er det imidlertid vanlig at nettverket tar opp mot 40 prosent av inntektene selv.

Høsten 2000 var kassa i Sports Mail nærmest tom, og selskapet slet voldsomt med inntektene. Ifølge Nordanger greide ikke 24/7 Media å selge i forhold til den økende trafikken og mot slutten av 2000 tok de derfor over salget selv.

Sports Mail hadde hovedsakelig belaget seg på inntekter gjennom salg av reklame og totalomsetningen ble dermed svært skral for hele året.

- Det ble gjort en del gale strategiske valg i forkant, innrømmer Nordanger med referanse til annonsesalgsavtalen med 24/7 Media.

- De hadde en eksklusiv rett til å selge reklame frem til oktober i fjor. Men særlig mye annonser kom ikke, forteller han.

- De solgte rett og slett ingenting på Norges største fotball-tjeneste på Internett, påstår han og hevder at 24/7 kun prioriterte kjernekunder som ABC Startsiden og MSN.

Lillemoen avviser på det sterkeste at nettverket prioriterte Startsiden og Microsoft Network (MSN) på bekostning av Sports Mail.

- Jeg tar avstand fra at vi ikke hadde nettstedet høyt oppe på salgsagendaen - det vet jeg vi hadde. Men man må ha et realistisk bilde av annonsemarkedet, sier han og viser til eksempler på andre sportsnettsteder som har slitt med å få opp inntektene.

- En interessant parallell, er Eurofootball i Sverige. De hadde mye av den samme forretningsidéen som Sports Mail, men la ned ganske raskt da de fant ut at annonsemarkedet var for dårlig. I det hele tatt har det vært mange døgnfluer i Europa blant nettsteder med sportsinnhold, hevder Lillemoen.

Han ønsker ikke å kommentere kundeforholdet til Sports Mail i detalj, men sier som en generell kommentar at det er en svakhet at sportsnettsteder ofte har en uklar profil i begynnelsen.

- Det er vel først etter ett år i markedet innholdsaktørene kan begynne å dokumentere hvilke brukere de har. Og utvalget av annonsører som benytter seg av fotball-leverandører og andre sportsaktører er fortsatt begrenset på Internett. De tror jeg først ville komme på banen de nærmeste to årene, mener Lillemoen og tenker først og fremst på livsstilannonsørene som ofte kjører annonser i glansede papirmagasiner.


Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.