Fotballgründere drev aksjekursen fra Fjellhamar

Kursene på aksjen til Sports-mail steg voldsomt på vårparten av 2000. Den skal ha gått fra 2,50 til over 20 kroner. Det var via selskapets egne kontor at aksjetransaksjonene ble formidlet og prisen satt. Jurister mener dette er i gråsonen.

En emisjon, som skal ha vært overtegnet med 4,5 millioner kroner, ble gjennomført av gründerne til Sports Mail AS, selskapet bak det kjente nettstedet Fotball247.com. Dette skjedde i februar 2000 etter at markedet hadde fått høre at en storinvestor var på vei inn.

Ryktene skulle ha det til at Bjørn Rune Gjelsten entret selskapet med sine tilnærmet bunnløse økonomiske midler. Dette viste seg da også å være mer enn rykter.

Gjelsten kom inn og kjøpte seks millioner aksjer på kurs 1,25, mens resten av investorene som spyttet inn penger, betalte 2,50 kroner aksjen. Knapt ett år etter lå regningen på bordet: rundt 800.000 kroner var kommet inn av inntekter og nærmere 32 millioner svidd av da Sports Mail AS ble erklært konkurs i januar 2001.

Men den gang, i tiden før nedjusteringen i aksjemarkedet og da den skyhøye optimismen rundt Internett rådet, var det en enorm etterspørsel etter aksjer i Sports Mail AS.

En etterspørsel som selskapet selv tok svært alvorlig.

Små og store investorer ringte til kontoret på Fjellhamar dagen lang. En av gründerne, Tommy Sande, forsøkte velvillig å skape et marked.

- Interessen tok helt av. Vi hjalp investorene med å finne kjøpere og selgere, sier Sande til digitoday.no.

Han forteller at prisene "gikk gjennom taket".

Roy Nordanger, som var administrerende direktør i selskapet, bekrefter også at selskapets ansatte drev en noe spesiell form for "market making".


- Vi ble nedringt av folk som ville kjøpe aksjer. Vi hjalp til med å finne selgere. Kursene gikk veldig høyt, jeg husker blant annet at kursene var oppe i hele 23 kroner på et tidspunkt, sier Nordanger.

Han sier at dette ikke varte lenge, fordi prosessen med å matche kjøpere og selgere var en tidkrevende jobb for selskapet.

- Etter et par uker fortalte jeg at dette skal vi ikke gjøre mer, sier Nordanger. Jobben som 'market-maker' tok selskapet ikke penger for, opplyser Nordanger.

Det er uvisst hvor mange aksjer som har gått gjennom kontorene til Sports Mail på Fjellhamar. Men ser man på aksjonæroversiktene fra før og etter emisjonen i februar, er det tydelig at flere av de sentralt plasserte folkene i ledelsen har solgt seg ned i selskapet.

Tommy Sande hevder overfor digitoday.no at Sports Mail aldri ble "big business" for ham.

- Jeg tipper at jeg havnet knapt over pluss. Du må huske på at vi i ledelsen spyttet mye penger inn i selskapet, sier Sande til digitoday.no.

Hvor mye penger Sande, Nordanger, Hansen og resten av selskapets management samt tidligere styre tjente på aksjesalget, er usikkert. Men beregninger digitoday.no har utført viser at det kan dreie seg om salg av minst 2,2 millioner aksjer til ulik pris. Mange av disse ble solgt av representanter i det gamle styret som hadde liten eller ingen tilknytning til Sports-mail etter emisjonen i februar.

Også administrerende direktør Roy Nordanger solgte aksjer i store kvanta sammen med Tommy Sande og styreformann Kjell Haarr.

Jurister digitoday.no har snakket med karakteriserer denne type virksomhet som "en gråsone i forhold til lovverket". Men advokatene er enige om at denne driften ikke er konsesjonsbundet fra Kredittilsynet. Saken hadde vært en annen om selskapet hadde tatt penger for å "flytte aksjer."


Til toppen