Fotballnettverk i samarbeid med SOL

Det norske Internett-selskapet Sports-mail, som står bak nettjenesten Fotball247.com, har inngått en avtale om distribusjon med Scandinavia Online. Portalselskapet skal få betalt i aksjer i Sports-mail, hvor blant andre et av Gjelsteins investeringsselskaper har eierandeler.

Det har gått rykter i markedet om at det skjer ting med Sports-mail. Bjørn Rune Gjelsten, den norske investoren, eier 16,2 prosent i selskapet, noe som gjør det til et yndet skriveobjekt. Han er nest-største eier i selskapet, med daglig leder Roy Nordager på førsteplass med omtrent 20 prosent av aksjene.

Ryktene har i det siste svirret rundt selskapet og flere mener å vite at en storavtale er på vei inn.

digitoday.no kan i kveld avsløre at det er nyheter på vei, selv om disse egentlig ikke er helt nye. Da konsernsjef Birger Steen i SOL presenterte Scandinavia Online-resultatet for andre kvartal i august, kunne han fortelle at en intensjonsavtale med Sports-mail lå klar.

På Steens powerpiont-slide sto det at SOL skulle ta en eierpost på opp til 20 prosent i sportsselskapet. SOL blir da en av de største eierne i Sports-Mail. Tidligst på mandag eller i løpet av neste uke komme en melding fra SOL om en samarbeidsavtale mellom de to selskapene til Oslo Børs.

Der står det at SOL skal distribuere Sports-mails innhold på sine sider, for å generere trafikk til tjenesten. For denne tjenesten skal ikke Sports-Mail betale en eneste krone, men må gi SOL en større aksjepost i selskapet (omtrent 20 prosent).

Selskapets aksjer er ikke på listen over unoterte aksjer, men det handles likevel i den. digitoday.no får bekreftet at aksjene har vært omsatt opp i 20 kroner. Siden det er 37 millioner aksjer priser dette selskapet til svimlende 740 millioner norske kroner.

SOL kan da (i teorien) sitte på aksjer med en verdi på 148 millioner kroner. Men det er lite trolig at denne aksjeprisingen er reell - det har i alle fall ikke gått store volum i Sports-mail på dette nivået.

Roy Nordager vil ikke fortelle noe av dette til digitoday.no, men sier at det kommer nyheter fra selskapet i neste uke. Om dette gjelder SOL vil han heller ikke kommentere. Uansett, det trenger han ikke. Birger Steen har gjort det for han.

Men han kan avsløre at Sports-Mail har en såkalt "burnrate" på de økonomiske midlene på 1 til 1,5 millioner kroner - i måneden. Det vil si at selskapet taper 18 millioner kroner i år, hvis ikke utgiftene dekkes inn av økte inntekter.

Håpet er naturligvis at avtalen med SOL skal hjelpe til med dette.

For å få inn penger til ytterligere ekspansjon ønsker vurderer Sports-Mail å hente inn penger ved en emisjon i oktober. Dette er ennå ikke helt bestemt.

Til toppen