Fotballspillere ble fintet ut i aksjemarkedet

Etter at Bjørn Rune Gjelsten hadde signert på å investere i Sports-Mail til spottpris, solgte gründerne ut aksjer til kjente fotballspillere. Men det spillerne ikke visste var at også andre investorer som tegnet seg til emisjonen bare uker tidligere, fikk aksjene til halv pris.

digitoday.no avdekker i dag at bakmennene bak det konkursrammede selskapet Sports Mail AS utnyttet naive fotballspilleres manglende kunnskap om aksjemarkedet.

På den årlige "La Manga"-turneringen, hvor store deler av norsk fotballelite samler seg hver vår, dukket i år 2000 representanter for selskapet Sports Mail AS for å profilere fotballnettstedet Fotball247.com.

Flere av fotballspillerne, som Jahn Ivar 'Mini' Jakobsen, fattet interesse for konseptet og ville være med videre. "Mini" Jakobsen forteller i etterkant til digitoday.no at han skulle bli spaltist. For at fotballspillerne skulle bli med på konseptet og etablere egne nettsider var lokkemiddel av økonomisk karakter påkrevd. En romslig opsjonsavtale ble inngått med de som ønsket å ha sin Internett-side på Fotball247.coms nettsted. Men fotballspillerne ble også tilbudt å kjøpe aksjer i selskapet.


- Det som ble sagt var at aksjen var verdt 15 kroner, men at vi kunne få den for 5 kroner stykket, sier Jahn Ivar "Mini" Jakobsen. Han tegnet seg, som mange andre, for 10.000 aksjer.

Aksjene som "Mini" kjøpte, ble solgt av Clas Hansen, som tidligere i 1999 hadde betalt 10 øre for de samme aksjene. Hansen satt med andre ord igjen med en meget god fortjeneste.

Det "Mini" Jakobsen og de andre fotballspillerne ikke fikk vite, var at selskapet hadde hentet inn penger like før ved å utstede aksjer til 2,50, halvparten av det fotballkjendisene måtte betale kort tid etterpå.

Og det de i hvert fall ikke fikk vite, var at superinvestor Bjørn Rune Gjelsten betalte kun 1,25 kroner for hver av de seks millioner aksjene han kjøpte.

Sports Mail-gründer Roy Nordanger bekrefter overfor digitoday.no at det i februar 2000 kom en del fotballspillere inn i selskapet. Disse fikk kjøpe aksjer av folk i det tidligere styret. Dette var aksjer som fotballkjendisene betalte fem kroner for.

- De ble spurt om de ville være med på prosjektet og det ville de. De ville også kjøpe aksjer, men det var en privat investering for spillerne, sier Nordanger.

Den høye prisen forklarer han med at det var stor etterspørsel etter aksjen etter emisjonen i februar.

Aksjen skal ha vært drevet opp til 10 og 12 kroner, gjennom blant annet salg fra gründernes eget kontor. Prisen kunne de få fordi de hadde trumfkortet om Gjelsten skulle inn i selskapet (se saken: Fotballgründere drev aksjekursen fra Fjellhamar).


Til toppen