Fotobransjen elendig på nett

Lederen av fotonettstedet Akamera.no tror fotobransjen på sikt vil miste store deler av fotomarkedet til databransjen hvis ikke bransjens nettbutikker forbedres kraftig.

Nettstedet Akamera.no, et søstenettsted til Hardware.no, har utført en undersøkelse av drøyt 130 nettbutikker for å se på tilbudet av digitale kameraer. Akamera.no plukket ut det de mener er 12 av de viktigste digitalkameraene på markedet. Et minimumskrav for å komme med i den offisielle delen av undersøkelsen var at butikkene måtte ha minst 5 av de utvalgte produktene. Akamera.no, som er et resultat av sammenslåingen av Digitalkamera.no og Videokamera.no, gjorde en tilsvarende undersøkelse for et halvt år siden.

- Ved vår forrige undersøkelse av nettbutikker ble vi overrasket over hvor dårlige nettbutikkene som stammer fra fotobransjen var. Mange butikker så useriøse ut, produktene var få og gamle, og prisene dårlige. Dessverre ser det ikke ut til at de har blitt noe bedre på det halve året som har gått siden forrige test, sier Martin Lexow Wirak, daglig leder av Akamera.no, i en pressemelding.

Undersøkelsen viste at de fleste fotonettbutikkene hadde så dårlig vareutvalg at de ikke kom med i den offisielle delen av undersøkelsen.

- Det ser ikke ut til at fotobransjen satser på nettbutikker i det hele tatt, sier Wirak.

Beste nettbutikk fra fotobransjen kom på 21. plass av 38 butikker. Store kjeder som Japan Photo og Elite Foto klarte så vidt å komme med i testen med sine 5 produkter, men kom på henholdsvis siste og nest siste plass. Mange fotobutikker hadde ikke godt nok vareutvalg til å komme med i testen.

- Fotobutikkene tjener sikkert så bra på sine vanlige butikker i dag, at de ikke ser noen grunn til å gå inn i et nettmarked med en helt annen forretningskultur, sier Wirak.

- Dette er i så fall kortsiktig tenkning, tror han.

Wirak tror at netthandel blir fremtidens viktigste handelskanal for både dataprodukter og fotoprodukter.

- Når folk skjønner at de kan spare tusenvis av kroner på å kjøpe et digitalkamera over nettet, tror jeg de vil gjøre det selv om de da ikke får prøvd produktet før de kjøper, sier han.

Han mener at informasjonen om digitale kameraer er langt bedre enn den informasjonen en selger i en butikk vil kunne gi, og at med mindre fotobransjen våkner opp vil de miste store deler av det fremtidige fotomarkedet.

- For at fremtiden er digital er det bred enighet om, og salget over Internett er stadig økende.

Wirak forteller også at prisene på fotoprodukter i Norge er betydelig høyere enn i utlandet, uten at det er noen fornuftig årsak til dette.

- Mange produsenter av fotoutstyr har sett på Norge som en oase der produkter kan selges til svært mye høyere priser enn ellers i verden, forteller han.

Derfor er det en del nettbutikker som nå importerer enkelte merker selv fra blant annet USA og Tyskland.

- Den billigste butikken i testen, WWimport, har spesialisert seg på direkteimport fra USA, sier Wirak.

Han forteller at enkelte fotoprodukter i USA koster under halvparten av det de gjør i Norge. Forskjeller i spenningsstyrke og TV-system gjør at ikke alt som kjøpes i USA kan brukes like godt i Norge.

Les hele testen her.

Få også med deg de siste kameratestene utført

av digi.nos søsterpublikasjon DinSide:

Til toppen