JUSS OG SAMFUNN

Fotobransjen kan trygt si "smiiil" - enn så lenge

APS- og engangskameraer er i vinden som aldri før, og fremtiden preges av digitalisering, noe som presser bransjen til nytenkning.

Per Christian Stokke
18. feb. 2000 - 13:24

Informasjonssjef Knut Førsund i Fotorådet har grunn til å sende ut glade pressemeldinger: Bransjen solgte i fjor over 270.000 nye kameraer, fordelt på kompaktmodeller, speilrefleks øyeblikkskameraer og digitale fotoapparat. I tillegg ble det solgt hele 400.000 engangskameraer, men på grunn av oppbyggingen og bruksmønsteret for disse regnes de som film på bransjens statistikker.

Markedet for det nye avanserte fotosystemet APS vokste kraftig, og det samme gjorde salget av digitale kameraer. Spesielt målt i verdi: Digitale kameraer utgjorde 14 prosent av markedet i antall, men nesten 50 prosent i verdi, da digitale kameraer i gjennomsnitt koster atskillig mer enn tradisjonelle filmapparat.

Men bransjen er i forandring: Digitale kameraer selges i enhver databutikk, og man trenger ikke dyppe de nye lagringsmediene i illeluktende fremkallingsvæske for å se bildene, så fotobutikkene må møte utfordringen.

- Det vil komme flere aktører inn på banen enn i dag, vi må konkurrere med et våpen de andre ikke har: Kunnskap om fotografering og bilder. Når kundene trenger hjelp rundt disse tingene vil de fort erfare at data-/IT-bransjen har så godt som null peiling, mener Førsund, som tror fotobutikken må satse på digitale bildetjenester fremover.

Førsund tilføyer at selv om digital fotografering hittil er mest brukt på profesjonelt nivå eller som tillegg til annen fotografering, anslås det at bruken av digitale kameraer bare vil øke etter hvert som kvaliteten går opp og prisen går ned.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra