Fra 24/7 til 7-11?

200 ansatte må gå fra det amerikanske annonsenettverket 24/7 Media på grunn av oppbremsingen i annonsemarkedet. For Dag Landfald og resten av gjengen i Norge får det ingen konsekvenser, Europa gjør det for bra til det.

Men Landfald innrømmer at ikke alt er fryd og gammen om dagen. Alle konkursene blant nettselskapene og oppbremsingen i kapitalmarkedet, gjør at det blir færre kroner igjen i kassa:

- Vi blir vel alle sammen berørt av at dot.com-selskapene ikke lenger er "big spenders". Det er vel ikke til å legge skjul på at disse selskapenes bruk av markedsføring har utgjort en stor andel av annonsekronene, sier Landfald til digitoday.no.

På grunn av at omsetningen i annonsekroner på nett har bremset opp, må 24/7 Media Inc i New York permittere 200 ansatte ved utgangen av året.. Det er 20 prosent av staben og blir gjort for å spare 20 millioner dollar. Selskapet skriver selv om innsparingene i en pressemelding som du kan lese her

Annonsenettverket, som delvis lever av å formidle annonser mellom nettsteder og annonsører i et eget salgsnettverk, skal ikke ha bestemt hvor kuttene skal gjøres.

- Dette er en ren amerikansk greie. Europa gjør det bra, og vi i Norge budsjetterer med en økning i staben, sier Landfald. Han mener at oppbremsingen i annonsemarkedet kun er foreløpig.

- Det er en glippe i markedet, men vi mener at de tradisjonelle annonsørene vil tette dette gapet i løpet av ikke alt for lang tid, sier han. Tallene fra USA viser at det i tredje kvartal var kun 1.200 annonsører som benyttet 24/7s nettverk mot 1.500 annonsører i andre kvartal.

Landfald leder salgsvirksomheten i den norske delen av 24/7, men nå introduseres også teknologivirksomheten i selskapet (Connect) i Norge etter samme forretningsmodell som den hardeste konkurrenten DoubleClick Inc. DoubleClick har etter hvert erfart at teknologivirksomheten gjennom annonsesystemene DART og NetGravity genererer mer inntekter enn selve annonsesalget.

Tredje kvartalstallene til 24/7 viser da også at teknologisystemene sto for 12,4 millioner dollar, mens inntektene fra salget lå på rundt 26 millioner dollar.

Selskapet har likevel stor tro på fremtiden på grunn av forberedelser til de "nye" digitale mediekanalene som bredbånd, trådløst og interaktiv TV. Ifølge tidligere uttalelser fra Norden-sjef Stein Georg Lillemoen forbereder selskapet levering av annonser for alle typer digitale plattformer, inkludert den mobile protokollen WAP. Annonsenettverket utførte for en stund tilbake verdens første internasjonale reklamekampanje uten at det fantes særlig mange mottakere med WAP-telefoner den gang.

Til toppen