Fra 750.000 til 2,2 millioner brukere på ett kvartal

Det Nasdaq-noterte Internett-selskapet Chinadotcom går så det suser. Med AOL inne på eiersiden er selskapet i ferd med å feste et fast grep på det kinesiske og sørøstasiatiske markedet.

Selskapet, med blant andre AOL på eiersiden, har over 2,2 millioner registrerte medlemmer, og genererer over 4,2 millioner daglige hits fra netthungrige sørøst-asiatere.

Resultatene som Chinadotcom offentliggjorde tirsdag, viser en kraftig vekst i omsetningen siste kvartal: Med en omsetningsøkning på 105 prosent fra tredje til fjerde kvartal kan selskapet være fornøyd. Fjerde kvartal 1999 hadde Chinadotcom en omsetning på 10,9 millioner dollar ( 87 millioner kroner). I tredje kvartal 99 hadde selskapet en omsetning på 5,2 millioner dollar (omlag 42 millioner kroner). Ifølge Wall Street Journal skyldes denne økningen mer bruk av Internett-løsninger i regionen.

Det siste kvartalet har med andre ord vært eventyrlig for det sørøst-asiatiske selskapet med blant andre AOL på eiersiden. I tredje kvartal 99 rapporterte Chinadotcom om 750.000 registrerte medlemmer, i fjerde kvartal var medlemstallet økt til 2,2 millioner.

Men selskapet taper uansett penger. For hele 1999 meldte Chinadotcom om et tap på 18,7 millioner dollar, eller nærmere 150 millioner norske kroner. Året før tapte selskapet 8,5 millioner dollar ( 68 millioner norske kroner), men hadde bare en omsetning på 3,5 millioner dollar (28 millioner norske kroner).

Det pan-asiatiske nettselskapet har nå ytterligere vekst for øyet: Peter Yip, Chinadotcoms chief executive officer, sier i en pressemelding at selskapet har økt investeringstempoet, og har tatt strategiske posisjoner i 25 asiatiske selskaper.

Yip opplyser til Wall Street Journal at aksepten for Internett som medium for kommunikasjons- og transaksjonskanal vil øke, og dette vil utgjøre basisen for Chinadotcoms vekst for fremtiden. Chinadotcom leverer blant annet e- handelsløsninger, strategier og nettløsninger til det pan-asiatiske markedet, samt portaltjenester som china.com og hongkong.com. De samarbeider også med annonsebyrået 24/7 Media, som er tungt inne på eiersiden.

Det statlige kinesiske nyhetsbyrået Xinhau leverer nyheter til Chinadotcoms portaler, og er dessuten medeier i selskapet.

Til toppen