Fram(st) i kinokøen

Mandag lanserte Filmweb sitt pilotprosjekt for salg av kinobilletter via web som gir tilgang til Fram Kino i Bodø. - Vi blir skuffet hvis vi ikke selger 50.000 billetter i løpet av året, sier daglig leder Kjell A. Orseth.

I dag startet Filmweb, film- og kinobransjen internettselskap, sitt lenge bebudede salg av kinobilletter via Internett. Et pilotprosjekt er startet opp i Bodø og skal i første omgang vare over påske. Orseth er mest spent på om det tekniske i forbindelse med tjenesten "Billettluka" kommer til å fungere skikkelig.

Det er inntil videre bare Fram Kino i Bodø som er tilknyttet og under forutsetning av at det blir et vellykket pilotprosjekt, kommer mange kinoer i Norges byer og tettsteder til å knytte seg til opplegget i løpet av 1999.

- Jeg blir skuffet hvis vi ikke greier å selge 50.000 billetter i løpet av året, sier han. Orseth sier at det totalt blir solgt 11 millioner kinobilletter i løpet av ett år i Norge. Det vil si at ambisjonene foreløpig er relativt små med under 0,5 prosent av det totale salget via nettet

Ambisjonene i løpet av år 2000 er imidlertid friskere; Orseth satser på at nettbestillinger kommer til å utgjøre 10 prosent av det totale salget når vi entrer år 2001.

Men det ligger noen hindre i veien for suksessen, mener han.

- Ett av de største hindrene for suksessen er sikkerhet når det gjelder betaling. SET er kommet såpass kort, samtidig som de store kortselskapene ikke aksepterer SSL, mener han og sier at de foreløpig ikke har et opplegg for betaling med kort over nettet.

Filmweb satser heller på et kinokort kalt "Filmwebkort" hvor filmfrikene kan forhåndskjøpe billetter til et visst antall forestillinger. Kortet fungerer både som et slags betalingsmiddel og kvittering.

- For oss blir det viktig å få dratt med oss unge brukere, sier Orseth.

Overvekten av den noe yngre garde på nettet vil passe Filmwebs e-handelsforsøk med billetter perfekt.

Til toppen