Framfab avbryter reklamekjøp

Internett- konsulentselskapet Framfab dropper oppkjøpet av det svenske reklamebyrået Stenström & Co. Grunnen er det kjedelige kapitalmarkedet. Dermed kan selskapets aggressive satsing på reklamemarkedet bli kjølt ned.

I september i år ble det klart at det svenske Internett-selskapet Framfab skulle kjøpe opp det velrenommerte og kjente reklamebyrået Stenström & Co, som har base i Stockholm. Kjøpet skulle ha en verdi på et sted mellom 100 og 120 millioner svenske kroner.
Les mer om oppkjøpet som gikk galt: Framfab kjøper reklame

I dag kom meldingen om at Framfab dropper oppkjøpet av Stenström & Co. Grunnen skal ifølge Ola Kallemur, pressetalsmann i Framfab, være det kjedelige kapitalmarkedet.

- På grunn av kapitalmarkedet var det best at vi avbrøt avtalen om oppkjøp, sier Kallemur til digitoday.no. Framfab skulle kjøpe reklamebyrået ved å betale i aksjer, men siden avtalen ble inngått har aksjekursen i Framfab rast.

- Enten måtte vi betale for lite, ellers hadde det blitt for dyrt, sier Kallemur som sier at det ikke er dramatikk i dette.

- Stenström & Co er et meget godt selskap og så videre, men siden markedet er som det er blir det vanskelig, sier Kallemur som understreker at begge parter var enige om bruddet.

Om dette er et skritt i retning av mindre reklame hos Framfab er ikke Kallemur sikker på. Framfab har det siste året kjøpt opp to større reklameselskap.

- Vi er inne i en strategisk gjennomgang av selskapet, noe som ventes ferdig om et par uker. Men denne diskusjonen er ikke bare utfra kapitalmarkedet, men fra hele markedet i en helhet, sier Kallemur til digitoday.no. Han kan ikke svare på om flere oppkjøp kan bli stanset i tiden som kommer.

Framfab har, som de fleste Internett-konsulentselskapene den siste tiden, rast på børsen. I storhetstiden var Framfab verd nærmere 43 milliarder svenske kroner. I dag er prisen omtrent 3 milliarder svenske kroner.

Til toppen