Framfab vil vokse mer, men skuffer markedet

Etter å ha kjøpt det norske selskapet makeIT, vil Framfab ekspandere enda mer. Men analytikere er skuffet over fjorårets resultat som ble en nedtur for selskapet.

Jonas Birgersson, CEO i Framfab, legger snart ut på salgsturné: Planen er å skaffe én milliard svenske kroner i en rettet emisjon mot institusjonelle investorer.

Men Framfab skuffet Stockholmsbørsen da de tirsdag la frem resultatet for 1999 på 39,7 millioner svenske kroner. Dette var en god del svakere enn det forventede resultatet på nærmere 45 millioner svenske kroner, beregnet av analytikere og markedet.

Særlig fjerde kvartal ble en nedtur for Framfab, som forøvrig har steget som en rakett det meste av 1999. Siden selskapet ikke greide å møte markedets forventninger til marginer i siste kvartal, kom kommentarene: En svensk analytiker uttalte blant annet til den svenske avisen Vision at Framfab nå "har tapt stråleglansen".

Videre spekulerer Vision i at Framfab nå så smått begynner å bli desperat etter den eventyrlige oppgangen i 1999.

- Når de skriver at de skal være lønnsomme i første halvår (2000) er dette som å skrive i loggboken at kapteinen var edru i dag, sier Mikael Syding, analytiker i Swedbank til avisen.

På samme tid som Framfab offentliggjorde sine resultater for fjoråret, ble det offentliggjort at de kjøper Halden-selskapet makeIT.

Framfab falt 12,9 prosent på Stockholmsbørsen etter at nyhetene ble kjent
Les mer om Framfab:
Nok et norsk IT-selskap forsvinner til Sverige
Svensker i strupen på amerikanske internaut
Framfab kjøper seg inn i Norge
Framtidsfabriken på frierferd i Norge

Selskapet som på Stockholsbørsen er verdt i overkant av 20 milliarder kroner, økte i 1999 staben fra 145 til 727 ansatte.


Samme år gjennomførte selskapet 13 store oppkjøp eller avtaler om oppkjøp. Men det ventes flere "raid" hvis selskapet lykkes med å få inn den ene milliarden Jonas Birgersson & Co skal ut å hente.

– Fremmede makter angriper oss daglig

Hør professor Olav Lysne og direktør Bjørn Erik Thon i Datatilsynet diskutere personvern, rikets sikkerhet og det digitale grenseforsvaret i vår nye podkast «Dobbeltklikk».

Til toppen