Framtidsfabriken ruser mest

Det er ingen som holder tempoet til svenske Framtidsfabriken Netsolutions når det gjelder ekspansjon. Dagens melding kommer fra Storbritannia hvor svenskene har kjøpt et fullservice webkonsulentbyrå.

Det er ikke så veldig mange dagene siden Framtidsfabriken meldte om at de skulle fusjonere med danske Networkers. Dermed dannet to av de fire allierte i Nordic Netpartners, der også Linné New Media Science er med, et stort webnettverk med 350 ansatte.

Like i forkant av den svensk-danske fusjonen hadde Framtidsfabriken slått seg sammen med nettopp Netsolutions for å forberede seg på sin hurtige ekspansjon på det europeiske markedet.

Og nå kommer meldingen fra Sverige om at webbyrået har kjøpt seg opp i Vivid Edge, et britisk konsulentbyrå med kunder som Shell og Pioneer i porteføljen.

Administrerende direktør Jonas Birgersson i Framtidsfabriken innrømmer at oppkjøpet, som i første omgang er på 51 prosent men med opsjon til å kjøpe ytterligere 40 prosent etter 12 måneder, er strategisk. I en pressemelding sier han at dette oppkjøpet hjelper dem å levere tjenester til multinasjonale kunder, for eksempel AstraZeneca med hovedkontor i London.

Sjefen i Vivid Edge har et eget radioprogram på BBC og etter sigende en etterspurt foredragsholder på det britiske markedet. Alex Kelleher mener at svenskene og britene har omtrent samme filosofi.

- Det er viktig for oss å kunne tilby globale helhetsløsninger for komplekse internettprosjekter, mener briten.

Samtidig med at ekspansjonen foretas utad, har webbyrået også planer om å lage flere avdelinger innenlands. Hittil har byrået hatt kontorer i Gøteborg, Stockholm, Lund og Malmø. Nå kommer en ny avdeling, som skal fylles med 40 ansatte, i Linkøping.

Universitetet i den byen er fristende som rekrutteringsmarked for selskap som har behov for hjernekraft.

Til toppen