Frankrike får interaktive reklameplakater

Frankrike får interaktive reklameplakater som kommuniserer med mobilen til forbipasserende.

I Tom Cruise-filmen Minority Report, blir innbyggerne bombardert med personifiserte reklamemeldinger fra interaktive reklameplakater. Filmen var en fremtidsvisjon, men konseptet er på vei ut i markedet denne sommeren. Teknologien bruker mobilen til å identifisere hver enkelt istedenfor iris-skanning av øyet.

I løpet av de nærmeste ukene får Frankrike interaktive reklameplakater som kommuniserer med mobiltelefonen til dem som går forbi. Forutsetningen er at de selv på forhånd godkjenner det og at de installerer et spesielt program på mobilen.

Når deltagende brukere kommer i nærheten av en aktiv reklameplakat vil mobilen få en melding om at en digital fil kan lastes ned. Det kan være en ny ringetone, en kort videosnutt eller en rabattkupong.

– Vi skifter over fra et engangs aktivt svar til at brukerne gir en blankofullmakt til å akseptere mange digitale meldinger. Da må vi naturligvis være ekstra nøye med å sørge for at brukeren bare får reklame som interesserer dem, sier Albert Asseraf, sjef for strategi, forskning og markedsføring i reklameplakatselskapet JCDecaux til International Herald Tribune.

Systemet er laget for mobiltelefoner med innebygd trådløs teknologi som Bluetooth eller WLAN. Brukerne må selv velge hva de vil akseptere reklame for.

– Med dette prosjektet starter vi byggingen av den personaliserte digitale byen. Etter hvert vil vi se en aktiv dialog mellom mobiltelefoner og det som nå er ikke-kommuniserende objekter, sier Asseraf.

Aktørene er fullt klar over at denne typen reklame kan bli for inntrengende og slitsomt for forbrukerne.

– Hvis vi misbruker dette systemet, vil det simpelt hen ikke virke. Da vil folk slå av funksjoner. Det er et spørsmål om personlig frihet at alle selv bør få bestemme hva de vil motta på mobiltelefonen sin, sier Asseraf til International Herald Tribune.

Det kan også bli et problem hvis mange slike reklameplakater står for tett og hvis brukerne spammes ned av reklamemeldinger.

– Når man kobler sammen noe så offentlig som en reklameplakat på gata med noe så privat som en mobiltelefon, er det naturlig nok noen faremomenter. En kan tenke seg et mareritt scenario der noens mobil fylles opp med reklamemeldinger hver dag når de går forbi T-banestasjonen, sier Jean-Paul Edwards, sjef for reklameselskapet Manning Gottleimb OMD i London.

Markedsførerne er allikevel kjempeoptimistisk på vegne av mulighetene denne nye teknologien gir.

– Når en vet hva som interesserer folk og deres nøyaktige lokalisering, vet en mye om typen informasjon de er interessert i. En tilleggsgevinst er at man nå kan oppdatere turistinformasjon på en historisk markør slik at vi det blir mulig å fortelle hvilke museer i nærheten som nå er åpne, sier Michel Banâtre, sjef for teamet som utviklet teknologien i det indiske selskapet Inria.

Han forteller også til International Herald tribune at de utvikler nye skilt for flyplasser, som de har kalt UbiBoards. De kan brukes til å informere på det språket som er mest brukt av de som står i nærheten.

– Hvis mobiltelefoner i nærheten av et skilt viser at flesteparten er kinesere, så kan skiltet brukes til å vise informasjon på kinesisk. De som ikke snakker kinesisk kan få den samme informasjonen på sin mobil gjennom en SMS-melding, sier Banâtre.

I Norge har JCDecaux gjort et lignende forsøk i litt mindre skala.

Sammen med Buena Vista International har de kjørt en reklamekampanje for filmen Scary Movie 4på Majorstua T-banestasjon.

De har benyttet seg av Bluetooth og de som har hatt det påslått på sin mobil har fått et spørsmål om de vil lagre filmplakaten på sin mobil hvis de har kommet innen 50 meters omkrets.

– Utfordringen er at publikum ikke går med Bluetooth på og vi valgte dermed å være på plattformen på Majorstua T-banestasjon der man har mulighet til å lese budskapet litt lenger. sier Peer Morten Løchting, medierådgiver i Carat i en pressemelding.

– Bruk av denne type løsninger er gjort flere ganger før i utlandet men ikke så ofte her i Norge. Det er alltid morsomt å gjøre noe litt utradisjonelt og det blir interessant å se om folk skrur på Blutetooth, sier Bård Henrik Stokke, Markedssjef Buena Vista Internasjonal.

    Les også:

Til toppen