Fransk allianse for Fast

Norske Fast har inngått en strategisk allianse med franske Albert-Inc. Albert lover å endelig tilby naturlig språk som grensesnitt på web.

Alliansen går ut på å utvikle en integrert søkemotor med naturlig språk.

Albert-Inc demonstrerer sin teknologi i en websøketjeneste på selskapets nettsted. De hevder at algoritmene deres for å konvertere naturlig språk til gode søke-kommandoer er i stor grad språk-uavhengige. Tjenesten demonstreres foreløpig på engelsk og fransk. Algoritmene skal videre tillate feilstaving. Web-søk er bare én av mange mulige anvendelser. Teknologien skal forholdsvis lett kunne oppgraderes til å lystre talte, og ikke bare skrevne forespørsler.

En interessant egenskap er at Albert - selskapet bruker selv denne betegnelsen på sin teknologi - tilpasses etter hvert til den enkelte brukeren.

Demonstrasjonen innbyr selvfølgelig til å prøve tjenesten med vanskelige oppgaver. Mitt første forsøk ga full klaff. Spørsmålet "What are the technical specifications of Cult3D Designer?" sendte meg direkte til den relevante siden på nettstedet til det svenske selskapet Cycore.

Men andre spørsmål viste typiske begrensninger, blant annet manglende evne til å plukke ut de viktigste ordene. Trefflisten til "What happened at Telenor last week?" startet med to Scientologi-dokumenter fra november 1996. Telenor kom opp litt lenger ned på lista, fulgt av andre helt irrelevante treff.

Spørsmålet "How many people are employed at Texas Instruments?" måtte omformuleres flere ganger, før "How many employees at Texas Instruments Inc?" ga en henvisning til Hoovers med et korrekt svar på spørsmålet. (Jeg vet av erfaring at denne opplysningen er svært vanskelig å finne på TIs eget nettsted.)

På den kulturelle siden forårsaket "Where can I find Schubert's 9th Symphony in MP3?" full kaos. Minst fire treff gjenga en tåpelig vits om økonomisk analyse anvendt på denne symfonien, der det blant annet ble foreslått å skjære ned på antallet strykere siden 16 fioliner bestandig spilte nøyaktig de samme notene. En henvisning gikk til CarPlayer.com, der siden nevnte verken Schubert eller "symphony". På en side som hadde dukket opp med Altavista-strengen "+Schubert +Symphony +9th +MP3" skjønte ikke Albert betydningen av advarselen "No MP3!" øverst på siden.

Pussig nok for et fransk nettsted var svaret på spørsmålet "What is the shortest route by car between Paris and Nice?" fullstendig mislykket. Derimot ga "Echelon surveillance" et brukbart resultat, i likhet med "What is the URL to SITA", der nettadressen til det sveitsiske telekonsernet lot seg lett isolere fra alle de andre SITA-ene på web. (Poenget er sita.int, ikke sita.com eller sita.net.)

Men etter mitt skjønn er dette allerede bedre enn Ask Jeeves, og vi kan glede oss til at Fast får Albert på norsk - noe de ikke sier noe om ennå.

Les mer om Fast Search & Transfer:


Fast venter på Dell for å selge søkemotor
Fast planlegger dobbel børsnotering
Fast Search & Transfer bytter toppsjef
Fast signerer ny samarbeidskontrakt
FASTa la Vista
Fast planlegger WAP-søkemotor
Fast dekker nesten hele Internett
Dell og Lycos signerer Fast-avtale
Ny amerikansk partneravtale for Fast

Til toppen