Fransk ekspertise skal selge Xtractor i utlandet

Straks vi er ferdige med de neste norske pilotene, vil vi sette i gang for alvor overfor utlandet, sier Xtractors franske markedssjef Diane Friberg.

Diane Friberg er fransk, sivilingeniør, norsk gift og har mange års erfaring fra blant andre Telenor. Med solid erfaring og bakgrunn, var ønsket om å bli med på et norsk oppstartselskap uimotståelig. Og oppstart må Xtractor AS være, når selskapet skal fokusere på et helt nytt produkt etter et helt nytt konsept, og har overlatt sitt tidligere hovedprodukt til en datter.

- Xtractor har funnet en enkel løsning på et universelt problem, forklarer Friberg. - I forretningsintegrasjon i dag, bygges proprietære løsninger uten enhetlig oversikt, som belaster systemene hardt og som er det er dyrt og vanskelig å vedlikeholde og utvide. Xtractor bygger på standarder som Java og XML, er fleksibel og skalerbar, og tilbyr en løsning for felles informasjonsinfrastruktur som er lett å endre og holde ved like.

Friberg sammenlikner Xtractor med flere av dagens moteord - datavarehus, portal og "enterprise application integration".

- Til datavarehus tilbyr Xtractor egenskaper som fleksibilitet, sanntid og evnen til å håndtere ustrukturerte data. Til portaler tilføyer Xtractor evnen til å arbeide med konsolidert informasjon og til å integrere stadig nye informasjonskilder. Framfor komplekse løsninger som "enterprise application integration" vanligvis innebærer, står Xtractor for en forenkling, i og med at all data formateres i selvbeskrivende XML. I stedet for å integrere på applikasjonsnivå, integrerer man informasjonen. Mot den forente informasjonen, velger man de applikasjonene man selv føler mest for.

Dette er argumenter Friberg skal møte gehør for i utlandet, og kanskje åpne for et lenge etterlengtet norsk programvareeventyr.

Til toppen